Friday, March 16, 2007

قوات الأمن تطلق سراح بعض المعتقلين


ذكر موقع الحركه المصريه من أجل التغيير كفايه أن قوات الامن أفرجت عن 12 ناشطا ممن كانوا قد اعتقلوا عصر الخميس من مظاهره القوي الوطنيه بالتحرير
ويتوقع ان يتم الإفراج عن باقي المعتقلين تباعا

عموما أثبتت كفايه بما فعلته اليوم انها حركه حيه فعلا من المستحيل إجهاضها فالحركه التي بدأت نشاطها السياسي قبل عامين تقريبا تمكنت خلال هذين العامين من الاستمرار والنشاط الفاعل في الشارع وفضح ممارسات النظام المصري دوليا وأمام العالم بأكمله رغم الحصار الأمني لها باستمرار والذي وصل في بعض الأحيان إلي حد تعذيب الكثيرين من نشطائها

والمعركه مستمره
وسيسقط نظام حسني مبارك
الصوره أعلاه هي للدكتور والمفكر الكبير عبد الوهاب المسيري أثناء المظاهره

5 comments:

tota said...

النديم
ان شاء الله يفرجوا عن كل واحد يارب زى ما قلت ما يبات واحد فى السجن عارف وانا بسمع الاغنية بتاعة السد العالى كلى قشعرت كأنى دخلت لحظات قديمة سمعتها محستهاش ايام الثورة والغضب اللى جوه وشباب بتنهان وتنضرب ورصاص بيحصد نفوس شريفة مش همها غير بلادها
ان شاء الله بنفس كل واحد منهم هيتحقق الحلم مش كده يا عمر اكيد هيكون فى صدى للى بيحصل ده مش ممكن يضيع كل اللى بيعملوه ده ابدا

Anonymous said...

THE new are so terrible!

I kinda shivered and am stunned since I heard the news and got the confirmation from Gergus and you now!

fih eh ely bey7sal dah!!

it's a real jungle!!

rabena yostor

Anonymous said...

بعد التحيه
ربنا يسهل للكل
وحسبى الله ونعم الوكيل
دى اول زياره ليا اكتشفتها با الصدفه واناشاء الله هتابعها دى اول مره اشوف واحد من قنا عندو مدونه انت كدى تنضم لناس قليلين من قنا عندهم واعى سياسى اغلب اهل قنا مفيش عندهم واعى سياسى خالص انا معجب جدا بيك لاانك هتغير فكرتى

عبقرينو said...

السلام عليكم
على موقع الإخوان الرسمى وعلى جريدة المصرى اليوم عدد السبت 3-17 أنى أحد شباب الإخوان كان بيوزع ورد على الظباط
أنا صاحب فكرة الورد وانا اللى كنت باوزع بس الحاجة المهمة جدا انى مش من الإخوان خالص انا مصرى وبس غير منتمى لأى حزب سياسى لأنى من الآخر مافيش حزب عدل فى مصر
كمان انا باحترم الإخوان بس معترض معاهم فكريا ومعترض معاهم فى كيفية التنفيذ على الأرض
علشان كده باقول أنا مواطن مصرى يطمح للحرية ويتمنى ان يرى مصر مستقرة ولا للتمديد ولا للتوريث
وكمان يعنى من ليبرالى لإخوان أزاى يعنى , ولا اللى أتكتب ده علشان الإخوان يأكدوا أنهم كانوا مشتركين وبس؟

http://3abkarino.blogspot.com/

alnadeem said...

عزيزتي توتا

ربنا استجاب لدعاكي يا ستي وخرجوا كلهم
يا ريت تدعي ربنا ياخد الزفت الكبير ويريحنا بقي
------------------------
أبيتاف

ربنا عداها علي خير والحمد لله
واحنا وراهم
-------------------------------
العزيز محمد العناني

نورت المدونه
بس أهل قنا عندهم وعي كويس يا مولانا
يعني يا راجل ده نص اللي شايلين الحركه الثقافيه في مصر من قنا
تيجي انت تقول الكلام ده
تحياتي
----------------------------
عبقرينو
مرحبا بك
ههههههههههه
بقي انت اللي كنت بتوزع الورد
دنيا صغيره بصحيح
بس يا تري هما ليه قالوا انك من الإخوان
انت مربي دقنك واللا حاجه؟
سعيد بمعرفتك