Tuesday, September 28, 2010

ثلاث قصص مناسبة جدا لماحدث اليوم ومناسبة أيضا لإنهاء تجربةالتدوين مؤقتا


كنا في الدستور من حوالي ثلاث سنين، طلع سيد تركي كتاب ( عشرة أيام هزت العالم ) من شنطته ، بصيت ع النسخة وقلتله : جبتها منين يا سيد ؟ قال من سور الأزبكية ، قلتله سيد ، النسخة دي أصلا حد اشتراها من عندي في المكتبة وبعدين وصلت الازبكية وانت اشتريتها ، والدليل افتح صفحة كذا هتلاقي في كلمة ممسوحة ، فتح سيد الصفحة لقي اللي انا قلت عليه بالظبط كلمة ممسوحة ، بص لي وقال لي جملة تذكرتها اليوم فقط :أمطري حيث شئت فسوف يأتيني خراجك .

قبل سنوات ،أثارت صورة القبض علي العبد لله عشرات التعليقات طبعا ، أكثر ماأعتز به في هذه التعليقات هو تعليق محمد خير ( شوفوا الشموخ القناوي حتي في الزنازين ) ، من فرط سعادتي بهذا التعليق لم اعلق عليه أصلا ، اليوم فقط يمكنني أن أشكره وأؤكد ان الشموخ المذكور أكبر من أي زنازين

كنا نشاهد مباراة في كرة القدم ،قلت له فجأة : سيفعلها ،ورددتها أكثرمن مرة حتي فعلها فعلا وأحرز الهدف من حيث لم نحتسب
سيفعلها يا صديق

5 comments:

the memory of the class said...

هاتمطر حيث تشاء انت, يابو جناوي يا جن
:)

ابراهيم بن الدولة said...

صورة نــــــــــــار

Unknown said...

بس إيه بقى الذي حدث اليوم؟

alnadeem said...

قول يا رب ياابو السيد
تحياتي يا معلم

------------------
الأستاذ ابراهيم
ميرسي علي تعليقك
وعاجبني إسمك جدا علي فكرة
بس نفسي افهمه
تحياتي وسلاماتي
-----------------------
عمنا مينا
إللي حصل كان موقف من المواقف العبثية جدا التي تتفوق علي الأفلام الهندي من اللي بتحصل لي دايما
سلام يا معلم

zenzana said...

مش بعيد عليك المواقف العبثية زي الباسبور اللي لف ورجعلك وغيره
انا ساعات بتبقي عبث معايا لدرجة مش بصدقها علي مدار سنين هقولك واحدة ع الماشي بس مش هقول كل تفاصيلها
وانا في ايطاليا جالي ميل بالصدفة من واحد سمج بمقالات عن الازهر قلت له اني مش مهتمة وانا مش ف مصر دلوقتي يبعت لي ميل ويقولي انتي مهاجرة؟ انا عاوز اهاجر دليني انا بحاول ومش عارف ارجوكي انا عاوز اطفش هرجت وقلت له مفيش قدامك غير تشتم ف الريس او ف الدين وتوسعها ع الاخر يعتقلوك شوية وبعدها طلب لجوء وتخلص
وميل رايح وميل جاي عملت له بلوك عشان قرفت منه
ارجع بعد سنة الاقيه بطل قومي ودخل السجن وابقي من الناس المدافعين عنه
شوفت العبثية؟
او اني اقابل واحد صحبي اردني بالصدفة مشوفتوش من عشر سنين في محطة مترو في التايمز سكوير نيويورك