Monday, June 11, 2007

فاطمه وماريكا وراشيل

لما قلت اني هتكلم عن صحابي المدونين حسيت اني وقعت نفسي في ورطه
مش لأني لا سمح الله خايف ان حد فيهم يزعل من اللي هقوله مثلا أو حد يتضايق اني ما جبتش سيرته لا قدر الله
أبدا
بس المشكله اني حسيت ان كلمه صحابي المدونين هي كلمه فضفاضه مش معبره تماما عن اللي عايز اعمله

يعني مين هما بالظبط صحابي المدونين؟

هل هم أصدقائي في الحياه العاديه والواقعيه إللي عندهم مدونات؟

ولا هما اللي اتعرفت عليهم من خلال مدوناتهم بعدين بقينا صحاب؟

ولقيت الموضوع كبير قوي خصوصا اني اعرف حوالي تسعين واحد مدون
وبعدين ؟ تعمل ايه يا ابو النديم؟

بصراحه قررت ما اعملش أي حاجه خالص

أنا قلت اسيب القلم هو اللي يتكلم أو هو اللي يكتب براحته خالص من غير ما اتدخل ويعمل اللي يعمله

فارس أخير أولا لأنه هو اللي شجعني علي دخول هذا العالم
أي حد يعرفني ويعرف فارس أخير مستحيل يتخيل اننا ممكن نبقي اصحاب لأكتر من سبب
أولا انا يساري وهو رأسمالي متطرف ومش كده وبس هو بيحب السادات جدا وشايف انه عبقري ما حدش قدر يفهمه وانا شايف ان اللسادات مسؤول بشكل مباشر عن المصيبه اللي البلد دي فيها ع الأقل كفايه ان هو اللي جاب لنا حسني مبارك


لكن بعيدا عن ذلك وبعيدا عن الأيديولوجيا تماما اللي هي مش كل حاجه في العلاقات الإنسانيه انا بحب الفارس الأخير لسبب رئيسي وهو انه ابن بلد بجد إختلف او اتفق معاه للصبح وممكن تتضايق من بعض سلوكياته وده عادي لأن كلنا بغلط بس علي الأقل هو الصديق اللي تلاقيه جنبك في أزمه ودي حاجه مش قليله


الحاج جرجس بقي حدوته لوحده وحقيقه يعني سبحان الله اللي عرفني عليه كان فارس قديم رغم انهم ينطبق عليهم المثل اللي بيقول (أنا وديكسان مش ممكن نجتمع في مكان ) بس الواد جرجس ده لما قابلته وبقينا صحاب حسيت ان البلد دي زي جراب الحاوي بالظبط مليانه ما بتخلصش

جرجس كان اكتشاف بالنسبه لي بحكم خبرتي الطويله وسط المثقفين كنت ابتديت اصدق انه خلاص ما فيش في البلد غير التلتميت مثقف اللي واحد عارفهم في البلد دول وان ما فيش حاجه جديده او حد جديد
بس جرجس كان مفاجاه بكل المقاييس

ثقافه وقدرات تحليليه مذهله وحب حقيقي للبلد اللي اسمه مصر وشجاعه وحس إعلامي مدهش
هو صحيح رغاي حبتين بس هنعمل ايه بختنا كده

انا طبعا ما بتكلمش بتفصيل لأني لو اتكلمت بتفصيل عن كل حد من دول مش هنخلص
توتا كمان حكايه انا كنت بشوف تعليقاتها في المدونات وبعدين في يوم كده لقيت الأخ فارس بيكلمني وبيقوللي انت فين ؟ قلتله في الإمبراطوريه قاللي طيب انا جايلك معايا مدونه مفاجاه

وكانت توتا مفاجاه فعلا جمال مش طبيعي وحضور طاغي شخصيه من النوع اللي ما تقابلش زيه في الستات كتير
منتهي الذكاء اللي في الدنيامن النوع اللي تحس انه لو عمل أي حاجه هينجح فيها حتي لو قررت تفشل مش هتعرف لأنها هتبقي أجمل فاشله في الدنيا

إكرام العراقيه صعب اتكلم عن إكرام كل ما افتكرها أفتكر أغنيه الشيخ إمام عيسي (دار الفلك ) وخصوصا المقطع اللي بيقول فيه (وانت العليل تيجي الأطبا وتسألك ) إكرام عايشه في العراق وعندها مشاكل الدنيا والأخره بس سبحان الله علي خفه الدم والبساطه وتجاهل المأسي وسيبك من أي حاجه انا ممكن اتكلم عنها لغايه بعد بكره بس كله كوم وصوتها موضوع تاني
أول مره اتكلمنا فيها في التليفون ما استوعبتش ان في صوت بالجمال ده في العالم


كلامي عن اصحابي المدونين ما خلصش طبعا لأ ده لسه حلقات وحلقات لسه زنزانه وزكي ومحمد عبد الغفار وعشتار ورشا وريكا و شهروزه لكن سمبتيك وسمسمه وياسر نعيم وإبيتاف وغيروا وغيروا

ومع النديم ذلك أفضل جدا

8 comments:

tota said...

عمر النديم
عارف الفرق الكبير اللى انت بتعمله فى حياة كل حد يعرفك ؟
يمكن مقلناش قبل كده المعلومة دى ليك
لكن اللى ما ينفعش ننكره ان مفيش حد عرف عمر النديم الا وارتبط بيه كل واحد بيشوفك من منظوره الخاص لكن عمرك ما بعدت عن كونك الشخص المقرب
مش هقول لبساطتك ولوقفتك دايما وقت العوزة وللقلق فى عنيك على كل حد تعرفه
انت بتشوفنا بقلبك مش بعيونك
علشان كده كان البوست ده

انت حكاية مصرية اكتر من اى حد فينا

محمد عبد الغفار said...

فوجئت بوجود اسمى فى اللسته وسرت قشعريرة فى جسدى

ومستنى هتقول عنى ايه ، فرصه نادره انت تسمع عن نفسك رأى واحد صريح وواضح زيك

Anonymous said...

ازيك يا استاذ
والله جميل هذا العالم وهذه المجموعة اللى تتحدث عنها واتلذين سعدنا جدا بزيارة مدونات البعض منهم والتى تدل على انا مصر بخير
بس ايه حكاية التلتمية مثقف دول ... انت عديتهم ازاى هل هما اللى فوسط البلد ولا ضواحيها ..فطولها ولا عرضها وفين الاقاليم وهل الصعيد داخل الحسبة دى ونصيب قنا كام نقول اتنين منهم الابنودى واحد ... لالالالالا ياراجل البلد مليانة رجالة المثقفون كتير ولكن للاسف بملامح متعددة لسبب بسيط انة لا يوجد ملمح ثقافى مصرى خالص نظرا لتعدد الروافد الثقافية فهدا مثقف عربى وهذا انجليزى وهكذا والجل البسيط الذى لا يقرا فى عمق الصعيد هو الاقرب الى مفهوم الثقافة المصرية وهى ثقافة البساطة والفقر والطاعة العمياء
تحياتى مع خالص تقديرى
صبرى

Anonymous said...

ياعمر يا عمر يا عمر

طيب ودينى اصبر عليا لما أشوفك المرة اللى جاية

بتلقّح عليا بالكلام يا ابن اللذين؟؟
شكمنى كلبوظة يعنى؟؟؟
هههههههههههههه
ماشى يا عم

بس أنا متفقة معاك باحساسك بكل واحد أنت اتكلمت عنه

مش قلتلك؟؟
مش بأحس بريحة البلد دى الا فيك وفى أحمد زكى؟؟؟

متتصورش حسيت بالفخر أد اية لما افتكرتنى وسطهم

bird without wings said...

انا كنت متوقع منك الوحش قبل الحلو يعني انت صحفي لازم تكون على الحياد مش تعمل زي صحافه البلد تشكر في الكل و تقول انو كلو تمام يا ريس .
كون على الحياد

Gid-Do - جدو said...

عمر

انا بقدم طلب من دلوقت علشان تحطة قيد البحث فى انضمامى الى فاطمة ومريكا وراشيل لما انزل مصر

alnadeem said...

العزيزه توتا
يا ستي العفو مش قوي كده
هههههههههههه
الناس بتتبادل التأثير والتأثر يا توتا وكلنا بنلعب دور في تشكيل بعض

تحياتي
-------------------------------
العزيز محمد عبد الغفار
شرفني جدا اهتمامك باللي هكتبه

تحياتي
------------------------------

عمي صبري

ربما خانني التعبير في حدوته التلتميت مثقف انا عارف طبعا ان البلد مليانه
وإن كنت اختلف معك في موضوع الطاعه العمياء ده
هو بس ظرف تاريخي مختلف شويه
سلام يا زعيم
---------------------------

الست شهروزه
هههههههههههههههههههههه
ايه يا ستي
بناغشك شويه بلاش؟

بس مش فاهم يعني ايه وجه الفخر ااني هكتب عنك
تقوليش اللي هيكتب نجيب محفوظ مثلا
ههههههههههه
خالص مودتي وألف سلامه ليكي
---------------------------
العزيز طائر الليل الحزين اللي من غير اجنحه
اولا شرفت بزيارتك للمدونه
وثانيا
انا عندي مبدأ بصراحه
اني لو هشتم حد
ما بجيش ناحيته اصلا
لا بسلب ولا بالإيجاب

ونورت المدونه
سلامي
------------------------------
جدو يا طيب يا ابو عصايا

يا اهلا بحضرتك في هذه المدونه المتواضعه
انا فعلا تشرفت باهتمامك

وانا يشرفني قبول طلبك
تحياتي
---------------------------------

ekraammalik said...

عمر
والله فاجأتني وانا ازور مدونتك بعد انقطاع 500 عام.... تخيل عندنا مثل في العراقي يقول ( مرجوع الكلب للقصاب) يعني رحت رحت ورجعتلك.... عموما الى متى اظل اعلمك ياعمر... يعني لما انت تكتب ولو الشيء البسيط جدا عني اما كان من المفروض تدون رقم التلفون جنب اسمي؟؟؟؟ الى متى ابقى اعلم فيك يا ابني