Friday, November 02, 2007

كيف ما الله عم بيعينه


وكانت البدايه من مطار القاهره الساعه 12 بالليل فجر الاتنين واحد اكتوبر وزحمه ما يعلم بيها الا ربنا في المطار الجديد بسبب رحلات العمره واخوكم مش عارف راسه من رجليه عادي طبعا لأنها اول مره في بلاد بره المهم عديت من البوابات ووقفت في الطابور بعد ما تأكدت انه طابور طياره ميلانو والحمد لله كانت كل حاجه متسهله ومشيت بسرعه لكن الواضح انه كلن لازم طبعا يحصل حاجه تعكنني ووقع العود من ايدي واتشرخ


قعدت في صاله الانتظار مستني الطياره وهموت وادخن سيجاره بس ممنوع المهم فجأه وكالعاده لقيت واحد صاحبي داخل ما كنتش شفته من ست نين خدنا بعض بالحضن طلع مسافر معايا علي نفس الطياره هو هينزل ميلانو ومنها إلي نابولي وانا هغير في ميلانو إلي دوسلدورف حقيقه فرحت بوجوده لأكتر من سبب أولا انه هيسهل عليا المهمه في مطار ميلانو اللي بسمع ان سمعته زي الزفت في معامله العرب يعني مثلا واحد صاحبي من سنتين قعدوا يستجوبوا فيه لغايه اما الطياره فاتته واضطر ياخد طياره بعدها وواحد صاحبي تاني قلعوه بلبوص تقريبا وهما بيفتشوه حتي المحامي الكبير منتصر الزيات استجوبوه بسخف من حوالي سنه

السبب التاني لسعادتي بوجود احمد معايا علي نفس الطياره هو اني دايما بتفشخر قصاد مراتي ان رجالتي في كل مكان في العالم وان اي مكان اروحه لازم اقابل ناس اعرفها لدرجه انها بطلت تخرج معايا تقريبا المهم الظاهر ان ده طلع صحيح لأن حتي وانا راجع القاهره بعد كده قابلت علي الطياره ناس اعرفها بس دي حدوته تانيه خلوها بعدين


وركبت الطياره اخيرا يا عم وافتكرت الباسبور الضال العكر وتأكدت انه كان وشه نحس فعلا الباسبور الجديد اول طلعه ليه كانت المانيا مش ابن الجزمه القديم اللي ما ودانيش السودان حتي


خبره الطيران ما كانتش بالصعوبه اللي صوروهالي الموضوع طلع ابسط من البساطه والغريب في الامر ان الطياره وصلت قبل معادها بساعه الا ربع ودي كانت مفاجاه

وتاني المفاجأت اني ما واجهتش اي مشكله من اي نوع في مطار ميلانو لدرجه ان موظفات الامن اللي واقفين ع البواابات سابوني اعدي من غير تفتيش ولا اقلع الحزام زي بقيت خلق الله

قلت سبحانه وبعدين يت علي ظابط الجوازات فختم لي الباسبور في تلات ثواني بالظبط من غير حتي ما يبص في وشي وراح مناولني الباسبور بابسامه عريضه قائلا بونجورنو

ودخلنا قعدنا في الترانزيت انا واحمد الان انا داخل الاتحاد الاوروبي

لفت نظري طبعا الاناقه المبهره في كل شيئ الساعه كانت سته الصبح والمحلات في السوق الحره بتفتح وان الستات حلوين جدا بلا مبالغه في العري او ما شابه

قعدنا في الترانزيت كل واحد مستني طيارته وابتديت افكر هعمل ايه في مطار دوسلدورف وهسافر ازاي من دوسلدورف علي بون طيب افرض توهت إلي أخر هذه الهواجس وسلمنا علي بعض انا واحمد وكل واحد راح ناحيه البوابه اللي هيركب منها طيارته

المهم وانا قاعد مستني طياره دوسلدورف اتعرفت علي شاب سوري ظريف وخدنا وادينا مع بعض وطلع مسافر معايا علي نفس الطياره وقاللي ما تقلقش هعرفك تركب ازاي لبون من دوسلدورف

وفي الطابور اتعرفنا علي تلاته عرب مسافرين معانا واحد سعودي وواحد يمني وواحد عراقي وقلت لهم والله فرصه سعيده لتكرار أحداث 11 سبتمبر الظاهر النكته كانت بايخه لأن وشهم احمر جميعا وفعدوا يبصوا في السما ع العصفوره

طياره دوسلدورف كانت فيلم رعب الطياره كانت صغيره جدا وتحس انك لو خبطت رجلك في الارض ممكن تخرمها كامن المطبات كانت شديده والمنظر كان يخض واحنا في قلب السحاب ضيف علي ده ان انا كنت لسه من ساعات في عزبه النخل وكان صعب جدا عليا اني الاقي نفسي طاير فوق جبال ما بشوفهاش غير في التليفزيون

بس عدت

وبقيت في المانيا يا معلم

وفي مطار دوسلدورف اتعرفت علي شاب سوري اخر للصدفه البحته كان نازل معايا بون واتحركنا مع بعض الطريف انه زي كل اسوريين اللي قبلتهم في حياتي كان زملكاوي وسألني انت اهلاوي ولا زملكاوي قلت له يا ابني انا واحد من اشهر عشرين زملكاوي في مصر ولقيته راح فاح في الكلام عن الاهلي والزمالك وقعد يسب في الاهلي وجمهوره ويقول انه نادي الغوغاء والرعاع ما تفهمش ليه التصور ده موجود عند كتير من الناس

المهم اني مت علي روحي من الضحك وقلت له يا باسل يعني بذمتك مش حرام اما يكون اول حوار بيني وبين حد في المانيا عن الاهلي والزمالك

وركبنا القطر ووصلنا بون

ووقفت أتامل طويلا في في كم الصدف الايجابيه التي أراحتني من عناء السفر ومن هواجس ومشاكل كثيره توقعتها ولم تحدث

وبدا أن عياش كان موفقا


لكنه

15 comments:

مراقب مصري said...

حمد الله على سلامتك يا زعيم
طبعا رجالتك في كل مكان يا ريس
والبوست كله إن دل على شيء إنما يدل على زيف أسطورة الحظ السيء التعس التي ظللت تصدقها لسنوات طوال
وآهي يا عم طلعت الأسطورة فشنك وما سمعناش مثلا إنهم قلعوك بلبوص في أي مطار، أو إنهم رجعوك من دوسلدورف مثلا عشان شاكين إن الفيزا مضروبة مثلا، ولا الطيارة حتى دخلت في مطبات هوائية مزعجة ولا أقول انفجرت... يعني الأسطورة طلعت كدبة كبيرة يا زعيم وانت بالفعل مش منحوس ولا متعوس ولا أي من هذا العبث السلبي

مكتوبالك يا زعيم ولسة الجاي أحلى بإذن الله

حكي لنا بقى عن ثورة الإضرابات العمالية اللي انفجرت بعيد وصولك إلى الأراضي الألمانية المباركة... مدد يا سيدي تروتسكي يا قناوي مددددددددددد

:D

bluestone said...

حمد لله ع السلامة يا قناوي ..
مفتقدين السندباد وقعدتها

alnadeem said...

عزيزي الحاج جرجس
عود احمد يا زعيم
اما بخصوص الإضرابات الماليه اللي انفجرت هناك فدي مجرد تماسي بس علي الحكومه الالمانيه
عادي يعني رجالتنا في المانيا حبوا يحتفوا بينا شويه
إحنا حبينا بس نوريهم قوه وفعاليه اليسار المصري
بالك انت هي نسخه من البيان وزعتها في مطار دوسلدورف عملت ده كله
ما بالك بقي لوكان معايا نسخ تانيه
هههههههههه
---------------------------
العزيزه بلوستون
والله انتو وحشتوا سندباد جدا يا ريت نشوفكوا قريب
تحياتي

Anonymous said...

Welcome back Nadeem..... Hopefully you will be able to travel to whatever country you like now!!!! great! you have got all the experience to judge and give opinions about the western world ,which is not very different from country to another. See you next time in Australia,or maybe send to me Noor when he grow-up.

By the way! It is a great writing style today, keep forward, i enjoyed the memorries you had, waiting for more! see you

Henry-Hisham
Qld-Australia.

عشتار said...

حمداللة على السلامة يا عمر
في انتظار الجزء التاني
تحيات

Racha Khoury said...

عمر انا سعيدة قوي بالخبر الجميل ده انت سافرت واخيرا :)

حمد الله على السلامة يا عم

انا حاجي كتير اقرا الي فاتني

وحشني قوي واسفه على الغياب

:)

مراقب مصري said...

هو البيان دا معندكش منه نسخ تانية عشان مصر؟
يا خسارة يا عمر
كان لازم تطبع منه نسختين تلاتة يا راجل
آديك هتتسبب في إجهاض الثورة الوليدة في مصر الجديدة

ههههههههههههههههه

alnadeem said...

هنري باشا
واحشني يا معلم
من ناحيه اقدر اسافر اي حته فطبعا اقدر اسافر اي حته يا معلم
ايدي علي كتفك
شكرا علي كلامك
ويا ريت اشوفك في مصر
قوللي انت مش ناوي تنزل تاني ولا ايه الموضوع

يلام يا زعيم
---------------------------------
عشتار
وخشتيني جدا والله
علي فكره كنت فاكرك دايما فاكرك وانا بتمشي في شوارع بون
وهبقي اقولك بعدين كنت فاكرك ليه
تحياتي
-------------------------------
ياااااااااااااااااه
رشا
السيده الاولي
والله زمان يا بنتي
انتي فين
وايه الغيبه الطويله دي
مرحبا بكي مجددا في المدونه
ويا ريت ما تغيبيش كتير
سلام
-----------------------
جرجس
هو انا كان معايا نسخه غيرها كنت وزعتها في المحله الشهر اللي فات
هههههههههههه
اظن انها عملت شغل برضه

مراقب مصري said...

لأ موتني بجد م الضحك يا عمر
ههههههههههههههههههههههههههه

يا بن اللذينة
بقى المنشور الفقري بتاعك دا هو اللي عمل شغل المحلة الشهر اللي فات
ههههههههههههه

يا ريت طب تقول لنا مكتوب فيه إيه البيان السحري ده
لو كدة أنا ممكن أتبرع وأطبع منه سبعين مليون نسخة على حسابي

هههههههههههههههههههههههههههه

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

يا بركة دعا الوالدين

حمد الله عالسلامة
صيرى

Anonymous said...

7AMDELAH 3al Salma

:))))


LOL@ and the small plane and the Zamalek and Ahly

el Ahly 3ando match today insha Allah yekseb w yekeed el 3awzel lol :D

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
alnadeem said...

الله الله الله
بقي النت يفصل عندي يومين الاقي الالفاظ البذيئه ملت المدونه
يا اوباش المدونه دي مدونه نظيفه
زي افلام هنيدي واللمبي بالظبط هههههههههه
----------------------------
هنري
متشكرين علي ردك البليغ الجامع المانع

------------------------------
محمد حسني باشا
انا يا معلم من لحظه ما وصلت لقيت الموضوع جد ومذاكره ما فيهاش هزار
فقفلت عليا بابي وقلت اعيد حسابي وقضيتها مذاكره
هذا اولا
وثانيا قبل ما اسافر سألت العيال حسني قاعد فين فقالولي انه قاعد في بلد بعيده كده مش عارفين اسمها
فقلت يعني هقعد ادور علي اللي خلفوه فين ده
وبعد ما رجعت قالوا لي العباقره انك قاعد في كولن اللي انا كان بيني وبينها ربع ساعه
وهي كده
عموما الطلعه الجايه يا معلم ان شاء الله
-------------------------------
عمي صبري

اه والله يا عمي ده دعا الوالدين فعلا
شكرا

alnadeem said...

إبيتاف

الله يسلمك
يعني لازم تتكلمي في الماتش
ما انا كنت ساكت

بالشفا
هههههههههههههههههه