Saturday, September 10, 2011

من تسريبات النديم ليكس

قوي اليسار والليبراليين أثبتت فشلها في قيادة الثورة ، وفقدوا السيطرة علي الفعاليات التي يدعون إليها ، لم يستغلوا ترحيب المجلس الشديد بمليونية 27مايو التي تصب في نفس توجهات المجلس للحفاظ علي مدنية الدولة والتي خففت عليه ( المجلس ) ضغوط الإخوان وارتكبوا سلسلة أخطاء متتابعة بعد ذلك أفقدت الناس الثقة بهم / ربما يتم فرض أحكام عرفية ، مبروك للإخوان البرلمان و(الوزارة القادمة بعد البرلمان ) أيضا .




ده مش كلامي ، ده كلام أنا شايف انه مهم ، تردد اليوم في مكان أكثر أهمية .

3 comments:

انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

عمى عمر عمى الحقيقى لايستحقها انت عمى الشرعى.

alnadeem said...

العفو يا زعيم شكرا
بالمناسبة انا متعكنن جدا من هذه النتيجة

قلم جاف said...

العادي والمتوقع إن فيه جمعية تأسيسية كانت حتنتخب علشان الدستور يتعمل ، مش الخرف اللي كان بيتقال عليه فكرة نأخذ من كل رجل قبيلة ومن كل مؤسسة ناس علشان تحط الدستور يمكن تكون خلفيتها القانونية ضحلة جداً وينتموا لنقابات يا بيسيطر عليها التيار الديني يا تيارات المال السياسي (النقابات الموازية) وكلها ما بتمثلش كل أطياف المجتمع واتكونت على أسس نفعية صرفة مرتبطة بمصالح بعضها مؤقت ومعظمها نسبي ، خرف له علاقة بتخريف "جمال البنا" عن الديمقراطية النقابية والتخلف العقلي المرافق للفكرة دي..

يعني كدة كدة كانت حتتعمل انتخابات ، وكانت حتأدي لنفس النتيجة..

إيه اللي عملته القوى دي ، سواء اليسار ، أو الليبرالية (الليبرالية في رأيي فكرة اقتصادية صرفة وحملة لواء الليبرالية في مصر بيزايدوا وبيتاجروا بالدين زيهم زي جماعات الإسلام السياسي والسلفيين والصوفيين والأزهر .. أما لو حنتكلم حريات فمبادئ الليبرالية موجودة عند بعض اليسار والاشتراكيين والتيارات الدينية .. صدق أو لا تصدق) إيه اللي عملته القوى دي علشان توصل للناس ، إلا إنها وصلت لدرجة تستغني بيها بالتحرير عن الناس اللي ممكن تكون مختلفة معاها في وجهة النظر؟