Friday, September 15, 2006

صباح الخير أو مساء الخير ما علينا الرساله المهمه اللي عايز اوصلها لأي حد بيقرا هذه المدونه أن انا بكتب وخلاص لا انا عايز ابقي مدون مشهور ولا فارق معايا حد ولا فارق معايا حاجه من الآخر أنا بلعب لأن واضح أنه مش هينفع مع أم الدنيا غير اننا نلعب معاها زي ما بتلعب معانا وانا قررت اخدها لعبه لعبه حتي النهايه
كل مشكلتي ان انا شخص قليل الكلامويمكن ما بيحبش الكلام أصلا بس بما أنها لعبه طاب ما اتكلم هوحد ليه عندي حاجه
ممكن اتكلم عن الحاجات اللي بحبها صحبح هي مسأله مكرره بس طظ
أنا بحب فيروز
وبحب الست الي بتعرف تتكلم وده نادر جدا
وبحب الكرامه لأنها كل حاجه
وبحب قنا لأنها وطني الحققي
وبحب شارع مصر والسودان إتربيت فيه وطفولتي كانت فيه وأول حب كان هناك وأول مظاهره كانت هناك أول خناقه أول تحدي اول إحساس بمعني الكرامه لما أنا واخواتي ضربنا إبن مساعدوزير الداخليه وقلنا اللي يحصل يحصل واول اغنيه لفيروز سمعتها هناك
وبحب اسماعيل يس لأنه الفنان الي بجد اللي جابته البلد دي
بحب ولاد البلد واللي بقوا عمله نادره دلوقتي
بحب المزيكا قوي بس ياخساره اتأخرت
وبحب الاسماعيلي
وبحب العود ونفسي يحبني بقي

9 comments:

lastknight said...

الف مبروك يا عمر ..
أنت تلقائى وعشان كده هاتوصل للقلوب بسرعه ..

tota said...

عمر قناوى
مرحبا فى العالم السيبيرى الافتراضى
بالصدفة دخلت المدونة دى امبارح قبل ما اعرف من الفارس انها بتاعتك

وكنت تقريبا اول الزوار بس مكتبتش تعليق لانى مكنتش عارفة مين اللى بيكتب بناء على رغبة الجماهير العديدة
يا ترى ده مين ؟

بس اهلا بيك اخيرا
تحياتى

ekraammalik said...

عزيزي عمر.....
انت أوردت الكثير من الاشياء التي تحبها وسأورد أنا شيء واحد أحبه فيك... اللي أحبه فيك ياعزيزي أنك صعيدي... اعرف ان هناك الكثير من الصعايدة حتى ان واحد منهم معي في العمل بس لما يحب يصبح يقول لي good morning وأنا لا اعتبر هذا صعيدي... وتعرف كيف عرفت انك صعيدي صعيدي لما شفت صورتك وانت مقبوظ عليك ورأسك مرفوعة ومافي داعي أصف بقية الاشياء الظاهرة في الصورة خليها بينا..... فقط أقول لك ان للمدونه فائدة واحدة بالنسبة لي وهي فائدة التنفيس والتخلص من الطاقه المكبوته.... اللهم اجعل مدونتك قدم السعد عليك ويكثر معجباتك فيها يارب لان انت أساسا عندك الفارس معجب (كافي وزيادة صح؟)

تحياتي

alnadeem said...

علي طريقه الخطيب ييوم ماتش اعتزاله ده كتير عليه قوي ألف شكر ألف شكر شكرا لرفيقي الفارس وعقبال رما تبقي رفيق بجد في النضال ضد الرأسماليه يا بتاع حازم الببلاوي يا إمبريالي وشكرا لتوتا اللي أكيد هفهمها في يوم من الأيام وشكرا لإكرام الوحيده اللي عارفه شكلي فيكم والوحيده اللي عبرتني بإميل شكرا لريكا اللي ادتني جرعه تفؤل وشكرا للست إبيتاف اللي جايه تحيي الفرح النهارده وياريت تسمعينا كمان زغروطه

Anonymous said...

عمر باشاا القناوى
ازيك كدة وازى يوسف شاهين على حسك؟
-----
انا باهزر
الف مبروك على المدونة الجديدة
كل وافد جديد لازم واجب التحية والتهنئة
زى ما انت حييت الجماهير
خلينا نحييك يا سيدى شوية
انا عرفت مدونتك النهاردة بس من فارس

ويجعلها عامرة يا مولانا

اهلا بك فى ارض الاحلام
والكوابيس احيانا

مراقب مصري said...

عم الرفيق المناضل عمر
وحياة أبوك يا شيخ
استعن على الشقا بالله
وخش شمال في العالم دي وادينا بوستات مطرقعة
كفاية أنا بانضرب لوحدي في حارة المدونين دي
خش معايا حياة أبوك لاحسن
هازهق وانا باضرب وانضرب لوحدي
وليكن شعارنا
لا للخطوط الحمراء
يجعل يا اخويا إشارتك خضرا على طول وأي إشارة حمرا اكسرها
حمرا؟
حمرا مين؟
خش يا باشا واديها كمان حرية
واحنا معاك لما شاء الله

حاسس إنه شوية كمان واقولك لا تتنحى يا ريس عمر

بالمناسبة الواد فارس
عامل بوست جامد عن الدولة الرعوية
ومحتاج الموضوع يتسخن
وبيقولوا والله أعلم إنه بيشتم في اليسار والناصرية

شعللها شعللها
ولعها ولعها
أنا مقولتش إنه شتم
باقول بيقولوا
يلا نخش على مدونته ونشوف إيه الحكاية
(بعمل لك دعايا يا عم فارس أهو)

يا عم عمر كلمني حيات ابوك عشان نحدد معاد مع الراجل الأمريكاني
الراجل قرب يحمض وهو مستني

عشتار said...

مبروك يا عمر
الى الجميع , على فكرة عمر عازف عود جيد جدا!!
انا سعيدة بانضمامك العى عالم المدونين ومتشوقة لقراءة افكارك
تحيات

alnadeem said...

شكرا يا شهروزه يا عزيزتي نجاملك في الأفراح ان شاء الله


مولانا reformer مش ناقصه ولعه ياعم الحاج لأن انا ممكن أخللي الدم للركب

عشتار أشكرك علي مدحك المبالغ فيه لعزفي علي العود وياريت أقدر اعزف بنفس الرشاقه اللي بتكتبي بيها

Adel said...

يااااااااااه انت بتحب كل الحب ده امال لما اصاحبك هاتعرف تحبني ازاي ؟