Friday, September 29, 2006

عوده الباسبور الضال

سنه 1997 كان مخيم ااشباب العربي هيتعمل في مصر وكان المفروض أشارك فيه لكن والدي الله يرحمه مات قبلها بيومين وما شاركتش
وفي 98 اتعمل المخيم في السودان وقلت يعني أول مره أسافر فيها بره البلد تبقي السودان مش مسافر
في 99 اتعمل في العراق وانا شخصيا بحب العراق جدا وقلت يا اما انت كريم يا رب هسافر العراق ببلاش لكن جات الضربه من حيث لا أحتسب لأن الكليه رفضت تسمحلي بالسفر باعتبار اني بقيت في سنه رابعه وعلي ذمه الجيش
سنه2000بقي قلت ما فيش حجه الجيش خدت منه إعغي واتخرجت وما فيش ورايا ولا شغله ولا مشغله هسافر يعني هسافر وكان المخيم في المغرب يقوم يحصل أيه؟
يقرروا ان المره دي اللي عايز يسافر يسافر علي حسابه طاب ليه يا جدعان إشمعني المره دي قاللك هوكده وحيث أنني خريج جديد في وقتها ومفلس طبعا قلت خلينا قاعدين في بلدنا بكرامتنا
ولكن لأن ربك بيقطع من هنا ويوصل من هنا جاللي في نفس التوقيت سفريه للبنان إحتفالا بتحرير الجنوب اللبناني وقالوا أن فيه 100 واحدهيسافروا لمده أسبوع مجانا علي حساب الحكومه اللبنانيه للمشاركه في احتفالات تحرير الجنوب
والحمد لله كان اللي مقدمين للسفر 101
أكيد عرفتوا مين أبو حظ دكر اللي ما سافرش
وفي سنه 2001 كان المخيم في الجزاير واتلغي بسبب الحرب الأهليه
وفي 2002 خلاص ما بقاش من حقي أشارك في مخيمات الشباب لأن سني تجاوز السن المسموح به للمشاركهوانتهت إلي الأبد فرصه مشاركتي في مخيمات الشباب
وراحت الأيام وجات ايام و فجأه أفتح الإيميل بتاعي السنه اللي فاتت ألاقي دعوه جاياللي من ألمانيا للمشاركه في معرض فرانكفورت للكتاب أكتوبر 2005 وقلت فرجت يا ابو (النديم) ووبعتتلهم كل الأوراق المطلوبه المهم راح صاحب المكتبه قايللي بقوللك ايه انت مش ممكن تسألهم إذا كان ممكن أحضر معاك انا كمان يعني ممكن يستضيفونا إحنا الاتنين ؟ قلتله والله هسألهملك ونشوف
وكانت المفاجأه إنهم رحبوا بشده وقالولي خليه يبعت ورقه هوكمان
بس يا عم بعدها بشهر لقيناهم باعتين لنا إيميل بيعتذروا فيه عن عدم قدرتهم علي استضافه شخصين من مؤسسه واحده وإنهم قرروا الاكتفاء بضيف واحد فقط عبد الرحمن صاحب المكتبه
نهايته مسكت الباسبور ورميته من الشباك وقلت أبقي اعمل بدل فاقد لأن شكل أمه باسبور نحس ولكن
رجعلي تاني النهارده

23 comments:

مراقب مصري said...

يا لهوييييييي
يا بني العيب مش في الباسبور على الإطلاق
إفهم بقى!!!!


بس عموما مبروك رجوع الباسبور
يمكن دي تبقى بشرة خير وتسافر قريب
بس ادعي إن السفرية الجاية تبقى مخيم الشباب المشاغب في جوانتانامو!!!

ناموا واتمسوا بالخير

Anonymous said...

ايه دا؟؟!! انا اسفه ضحكت اوى سامحني بس برضوه ايه الطيبة الي انت فيها دي لازم تبعت ورق عبد الرحمن:)

معليش يا عم خيرها في غيرها وكل تاخيره فيها خيره وما دام رجع الباسبور بالسلامه يبقى في سفريه جديدة

تحياتي وان شاء الله حتسافر كتيير بس ما تنساناش في الهدايا:)

سلام

محمد البرلسى said...

انته اكيد عامل حاجه غلط حا ول تصلحما الا الحكا يه كده بوخت خا لص يا عمر
سلام

lastknight said...

عمر ياقناوى
العيب فعلا مش فى الباسبور .. و بعدين هاقولك حاجه .. حسب خطة الأستا> جرجس .. كلها كام شهر و تبقى رئيس جمهوريه .. و تسافر ياعم من غير لا باسبور ولا نيله .. و تبقى تاخد صاحب المكتبه معاك فى طياره تركبه على الديل عشان تنتقم منه .. مانت هاتبقى رئيس واطى جدا و تقتل المعارضين و الرفاق القدامى

ALiaa said...

ههههههههههههههههههههههه
انت زعلان و لا مش فارقة معاك؟؟؟:D
علي العموم أكيد ربنا مأجل السفر دا عشان أخيرلك و الله أعلم ممكن نلاقيك كاتب كمان سنة انك عملت جولة أوروبيةو زهقت و نفسك ترجع
الحكاية تنفع سيناريو فيلم اسمه؟؟؟ فين الباسبور؟

مراقب مصري said...

إلا بالمناسبة
هو الرئيس مبارك عنده باسبور زينا؟
ولما بيسافر أي حتة يلاقي ظابط جوازات كدة يطلع دين أمه وأختام وتأشيرات والذي منه؟

alnadeem said...

الحاج جرجس
العيب مش في الباسبور؟ أمال العيب في مين قصدك ان العيب فيه طيب الله يسامحك
----------------------------------
ياسر
وهي مدياني قفاها بعقل يا ياسر
بالك انت أول جنيه قبضتوا في حياتي كان مزور
اول يوم اروح فيه السينما مع واحده النور قطع في نص الفيلم ومارجعش غير بعد ساعتين كانت البت زهقت ومشيت
وتاني مره أوديها السينما علشان اعوضها عن اللي حصل بعد ما قطعنا التذاكر وقعدنا رجعولنا تمن التذاكر تاني لأن ما حدش غيرنا في السينما
هقولك ايه ولا أيه
لاوم تفكروني يعني
----------------------------------
العزيزه رشا
إضحكي براحتك يا ستي ما حدش واخد منها حاجه
وبعدين يعني عبد الرحمن صاحبي وانا ما زعلتش خالص بالعكس أنا قعدت اضحك جامد ما انا اتعودت خلاص
-----------------
القادم من الر يف
أيوه فعلا أنا اكيد عملت حاجه غلط ومش عارفها
----------------
انا هبقي رئيس واطي؟
ماشي
كلها أيام وامسك الحكم وهوريكوا الأدب علي حق ربنا
يا عم الفارس
--------------------------
الأستاذه علياء
أنا ما بقيتش بزعل خالص من التفاصيل ده بالعكس انا باخدها موضوع للضحك زي ما حضرتك شايفه لدرجه ان صحابي ابتدوا يتعاملوا معايا كأني واحد من بتوع التصوف وشايفيني زهدت في الحياه
وبيني وبينك ان زهدت فعلا في ام الحياه وده أريح بكتير
-----------------------------

tota said...

عمر قناوى الشهير بالنديم
والله يا عمر لله فى لله كده بدعيك يا بنى يفك نحسك ويجعل فى بسبورك القبول
وطالما رجع ليك تانى زى القرش الممسوح يلف يلف ويرجع لصاحبه تأكد انه مش هيفارقك ولا هتفارقه
والسفرية الجاية اللى هى هتتلغى برضه هتنبسط منها قوى
انا عايزاك دايما مبسوط انت بالذات عارف معزتك عندى اد ايه
على فكرة يا عمر اجمل حاجة فيك الرضا اللى جواك
وسبحان الله لو علمت ما خفى عليك فى الرحلات السابقة لحمدت الله انك لم تسافر
شايلك ربنا سفرية كبيرة قوى وبعيدة قوى قول يا رب

اه من قلبى يا عمر مش من الكلى ولا الكبد بدعيلك
تحياتى يا صعيدى

alnadeem said...

توتا
يا اما انت كريم يا رب أخيرا عبرتيني
والله العظيم وحشتيني حالص
ميرسي علي دعواتك ليا ومين عارف يمكن يستجيب المره دي ويتفك نحسي علي أيديكي

مش ناويه نشرفينا في الإمبراطوريه والا الكتب مش عاجباكي

tota said...

عمر العزيز
انا اقدر اتأخر عنك برده كنت فى الصعيد يا سيدى بجرب الفطار المختلف
واول لما رجعت خبطت على بابك على طول
هاعتبر دى دعوة وهقبلها طبعا
اذا كنت بحب اجر شكلك على الهوا امال فى الامبراطورية هعمل ايه
كنت قلت ان فى ندوات عندك قولى على المواعيد وانا طبعا يشرفنى اجى

لا الكتب خانقة مووت بس شغالة مفيش مشاكل
تحياتى

alnadeem said...

توتا
صباح الفل
أولا يا ستي انتي مش محتاجه دعوه لزياره الإمبراطوريه ده مكانك
ثانيا الندوات هتبقي كل يوم اتنين وخميس التنين هتبقي أدب
والخميس هتبقي مزيكاومواعيد المكتبه بعد الفطار من 8 ل12 مساء يعني لغايه السحورانشاء الله والندوات بتبتدي الساعه 10
ياريت تشرفينا النهارده

مراقب مصري said...

جميع رواد مدونتي الأعزاء
أهلا بيكوا واحد واحد في مدونتي وأيضا في مكتبتي التي هي إمبراطوريتي
عازمكم كل يوم اتنين وخمس من كل أسبوع طوال شهر رمضان
فيه ندوات ومزيكا والذي منه
وهتشوفوا عيال مثقفة نقاوة على حق ربنا
أنا لولا زهدي في الحياة كنت دعيتكوا على أكلة جامدة فيها سيمون فيميه وكافيار من باريس
بس أنا خلاص بقيت متصوف وزاهد في أم الدنيا اللي مدياني قفاها دي
(مشيها قفاها)
هتشرفوني بعد الفطار في المكتبة
والمشاريب على حسابي
من القهوة اللي جمبي
واللي عايز سجاير
فيه إل إم زرقا وهنهيص سوا آخر تهييص


ملحوظة النديم دا مش هو عمر قناوي

أنا عمر قناوي الحقيقي
لا تتعاملوا مع عمر القناوي المزيف
دا لا من قنا ولا اتربى في مصر والسودان ولا بسبوره ضاع
أنا عمر قناوي الحقيقي يا اخوانا
والنديم دا معفش حط عليا من أي داهية

أهلا بيكوا في مكتبتي المتواضعة
وتعالوا معاكوا فلوس عشان تشتروا كتب

نلتقي بعد الفاصل
عمر قناوي الأصلي
مش التقليد

alnadeem said...

والله العظيم ليطلع علي جتتك يا عم جرجس
ردي عليك هيكون في العالم الواقعي يا معلم مش في العالم الافتراضي

مراقب مصري said...

يا تووووووتااااا
يا فارسسسسسسسسسسس
يا عشتااااااااار

حد يلحقني

اللي اسمه النديم بيخنقني!!!!!!

ماسك في زمارة رقبتي وبيقول لي
وبيحاول يموتني
عمال يزعق فيا ويقول لي هتبقى انت وأمن الدولة علية ياااض

الحقوووووني

ماشي يا عم انت عمر قناوي
وانا مش عمر قناوي
خللللللاااااااص

سبنيييييي اعيييييييش
مش عايز اموووووووت

النديم قتلني يا رجالة
فينك يا فارس تلحق صحبك
الوداع يا دنيا
الوداع يا مكتبتي
ويا كتبي
ويا وسط بلدي
ويا مدونتي (اللي اسمها النديم) بالعند فيك حتى وانا بموت
قتلني الندل

خدي بتاري يا توووتا
متسيبيش دمي يروح هدر
عتريس (قصدي النديم) بعد ما قتلني هيدور يقتل كل رجالة الدهاشنة
وهيقوت في حريمهم كلهم
ودا ميرضيش ربنا
اقتلوا هذا العتل الزنيم
اقتلوا هذا المسمى النديم

جواز عتريس من بهية باااااااطل
باااااااااااطل

lastknight said...

الى الحاج جرجس اللى هو عمر قناوى الأصلى .
فاتتك ندوة النهارده .. كانت رائعه .. حضرتها أنا و عشتار .. و قبل الندوه و بعد أن اكتشفت أن عمر قناوى المزيف هايكون رئيس واطى جدا و يقتلنا كلنا و يتجوز عشتار .. قررت أن أبحث من الآن على مبررات لرفضه كرئيس .. أدفع بها للرأى العام عند ترشيحه أو أتمام أنقلابه ..
فوجدت أن عمر قناوى المزيف ألدغ .. يعنى مابيعرفش ينطق حرف الراء .. و قمت بسرعه مفبرك حديث شريف زى عمر عبد الرحمن كده .. و قلت لا ولايه لألدغ .. زى لا ولايه لضرير كده .. طبعا .. يعنى ينفع الرئيس يقول تحيا جمهويية مصى العيبيه ؟ بدل تحيا جمهورية مصر العربيه ؟؟
وواجهته بالرأى السديد ده عشان أوقف طغيانه .. تخيل يا جرجس ياخويا يقوللى أيه ؟
الواطى ناوى يغير أسم البلد ألى المملكه القناويه ( يعن مافيهاش حرف الراء خالص ) و تبقى زى المملكه السعوديه كده
و الواطى يقولى أنه هايقنع الشعب أنهم لو وافقوا البلد هايطلع فيها بترول .. شفت بقى أنه طاغيه و داهيه
ربنا يستر علينا منه يا جرجس ياخويا

alnadeem said...

إلي الحاج جرجس
عيش يا حبيبي براحتك في المدونه ماشي بس لو راجل وريني نفسك في وسط البلد والمصحف رجالتي هيخطفوك من ميدان التحرير أول ما تنزل من المترو
يا بني إحنا مراقبين كل حاجه وعارفين كل حاجه عنك والرجاله شافوك النهارده في خاتم المرسلين
وبالأماره كمان إنت دلوقتي قاعد تقرا في مدونتي صح
مش بقوللك عارفين كل حاجه
-----------------------------
الغريب
شرفتني بزياره المدونه
ولكن خايف عليك من زياره المكتبه
لماذا؟
أولا يا معلم المكتبه دي زي النداهه لو زرتها مره مش هتبطل تزورها يعني من الأخر هتضيع فلوسك كلها علي الكتب وبالتالي هتتجنن زياده واحنا مش ناقصين
وثانيا في المكتبه هتقابل كل مجانين ومناحيس البلد وهتتنحس أكتر ما انت منحوس وتقعد تلعن اليوم اللي قابلت فيه عمر قناوي وأسامه فؤاد وشادي وعمرو سعد وغيرهم
أما بقي لوقابلت لاقدر الله يعني الزعيم رقم صفر فانت هتضيع للأبد
فصدقني بلاش
ولو اني نفسي تنورنا والله
-----------------------------
الي الفارس
بقي الحاج جرجس هو النديم الأصلي
طيب عوم علي عومه
بس خللي بالك عشان رجالتي عاملين لك كمين

مراقب مصري said...

كارمن حبيبتي
أخيرا الحقيقة ظهرت وانتي طلعتي بنتي
دي الحقيقة اللي كنت مخبيها عليكي طول السنين دي
أنا وامك غلطنا سوا من سنين تساوي عمرك مضافا إليها تسع شهور
لكن أنا مستعد دلوقتي أصلح غلطتي واتجوز أمك
ونرجع نلم شل عيلتنا الصغيرة من تاني
وحشاني يا بنتي

Adel said...

وربنا دمك كوزين جلاب شابكين في بعض انا عاوز انام ومش عارف انام من غير ما اخلص اللبانه وه من غير ما اخلص المدونة الفقر اللي اما تخر عسل دي هههههههههههههههههههه

مراقب مصري said...

كارمن بنتي العزيزة
الألف جنيه يا حبيبتي خديها من عمو النديم... هو مش هيتأخر عليكي في حاجة
بالنسبة لموضوع البوسة
معلهشي سامحيني يا بنتي لم أستطع أن أقاوم إغراء هورموناتك المتفجرة
لا مؤاخذة يا بنتي أنا أشم ريحة اللامؤاخذة الإستروجين (اللي هو الهرمون الأنثوي) وأسورق ومتمالكش أعصابي ولا أعضائي
إنتي بنتي
يبقى لازم نتقابل عشان شمل العيلة يتلم وأرَجَّع أمك بقى ونقضي شهر عسل جديد أنا وانتي وامك
بااااااي يا روح الروح وسؤدد الفؤاد
(ابقي قابليني عند عمو عمر في الإمبراطورية)
ملحوظة عمو عمر طلع في جريدة الوفد إمبارح وقال بقين عنب
إبقي دوري ع الجرنان واقريه
يا بنتي هذا عمكِ عمر

مراقب مصري said...

بص يا موزاجنجي الواد اللي بيدعي إنه أنا دا
(أي عمر قناوي)
واد أليل الأصل
شوف إنت بتكتب له تعليق في كل تدوينة وهو بدين أمه ما يردش على أمك ولا يعبر شكلك
يمكن هو كمان مش عاجبه شكلك
(زي البت الهبلة اللي مش عاجبها شكلك في مدونتك)
عموما يا سيدي بصفتي أنا عمر قناوي الحقيقي وبما أني أنا صاحب المدونة ومدير المكتبة
يا سيدي الفاضل أهلا بيك في مدونتي من تاني وتالت ورابع
وأسعدني تشريفك
ابقى تعال

Anonymous said...

يا عم انتا عاووز تروح مخيمات ليه، ما كل الشباب الحلوة بتاعت المخيمات بقوا صحابك، أهو أنا مثال حي.

يا عم انتا واحشني يا ابو النديم فكر شوية تعرف مين جوج بقى

alnadeem said...

مش معقوللللللللللل
جوج الشهير بمثني وصل إلي مدونتي
ده انا اتشهرت قوي يا رجاله
واحشني خالص يا ولد والله
ألف مبروك علي الزواج ومعلش يعني ان كانت اتأخرت شويه بس انا مش عارف لك أي إيميل او تليفون
هنشوفك إمتي ياريت تيجي مصر قريب لأنك واحشني حقيقي
سلامي إلي أسرتك الجميله

Anonymous said...

يا استاذ انت ناوى بجد تسافر انا ممكن اساعدك فى سفرية طويلة .... ومن غير باسبور ..ز بس اتصل لما تزهق على 6112345