Friday, December 15, 2006

أدباتي أراجوز نديم صاحبي وخلاني أو catch me if you can


عارفين
الرقم الصعب في معادله الكتابه هو المتلقي
والغلطه الكبيره اللي ممكن يقع فيها أي كاتب في الدنيا هي التفكير في المتلقي يا تري هيعجبه اللي انا كاتبه ده ولا لأ

يعني مثلا ان وانا بكتب دلوقتي حسيت ان اللي بكتبه ممكن ما يعجبش شويه من صحابي
وبعدين رحت قايل مش مهم لأنه هيعجب ناس تانيه
علي سبيل المثال الموضوع قبل اللي فات اللي نشرت فيه صورتي
ناس افتكرت اني حطيت صورتي منظره (مش فاهم علي ايه ) وناس تانيه فهمت الموضوع زي ما كنت عايز بالظبط
وهكذا
وحقيقه المتلقي أو التفكير فيه قد يسبب للكاتب إرباكا هو في غني عنه تماما
عارفين انا بقول الكلام ده ليه؟
لأني النهارده كنت عايز اكتب عن مواضيع كتيره وكل ما اجي اكتب موضوع اقول يمكن ما يعجبهمش
طيب وبعدين؟
نبتدي الكلام

انا هكتب وكأني بكلم نفسي وخلاص
عنوان هذا الموضوع زي ما حضرتكم شايفين بالعربي والانجليزي ربما يكون لهما علاقه ببعضهما البعض وقد لا يكون
أدباتي
أراجوز
نديم
صاحبي وخلاني
زجال مهرج مركب صوتي في لساني
و
catch me if you can
من اربع سنين تقريبا اتعرض فيلم فيلم ليوناردو دي كابريو الذي يحمل العنوان السابق كنا انا ورشا مراتي في شهر العسل وكان الفيلم ده تاني فيلم نشوفه مع بعض بعد الجواز بالمناسبه الفيلم الأول اللي شفناه كان (عصابات نيويورك ) بتاع ليوناردو دي كابريو برضه المهم لما خرجنا من السينما بعد ما شفنا الفيلم رشا قالتلي
عارف الفيلم ده بيفكرني بمين؟
قلتلها
عارف طبعا
بيفكرك بيا
علي فكره الفيلم ده من اجمل أفلام دي كابريو بس من أقلهم حظا ربما لأن الناس ما فهمتوش

ملحوظه (أرجوا ان تنتبهوا إني بكلم نفسي لسه ) شكرا
ما علينا
نرجع تاني لموضوعنا وهوكنت عايز تكتب ايه النهارده؟
كنت عايز اكتب عن اهميه اللي الأهلي عمله في اليابان وانعكاسه علي الشعب المصري وده (موضوع كبير جدا علي فكره ) وانا فخور بيه رغم كوني زملكاوي متعصب
وكنت عايز أكتب عن النقشبندي اللي بيغني دلوقتي (أقول أمتي يارب أمتي ) اللي بترجعني لأيام ثانوي لما كنت انزل اصلي الفجر
وعايز اكتب عن بطوط هذا الأسطوره (يجسدها أسطوره ) الذي لم أقترب من الكتابه عنه حتي الان رغم انه جدير بالتوقف امامه طويلا
وكتير من الأفكار والمواضيع اللي ما بتخلصش ولو عديتهالكم مش هنخلص
طيب نخليها لمره تانيه
وخلينا في بطوط المره دي
كما أسلفت القول في احد موضوعاتي السابقه كان بطوط هو بطل طفولتي بامتياز أحببت هذا الكائن الأسطوري بشده إلي درجه انني كنت احلم به أحيانا وانتبهت أمي إلي ذلك لدرجه انها حينما كانت تريدني ان ألتزم بالصلاه كانت تقول لي يا عمر إذا صليت هتدخل الجنه وتقابل بطوط
وحيث ان العرض كان مغري جدا كنت بصلي طبعا علي أمل لقاء بطوط في الجنه
لغايه ما كبرت شويه وحد ابن حلال صدمني وقاللي ان ما فيش حاجه اسمها بطوط
يعني مش هقابله
وكانت هذه صدمه ما بعدها صدمه
من حوالي كام سنه قريت موضوع بيقول ان بطوط هو الشخصيه الأكثر شعبيه في التاريخ
وبكل تأكيد هو جدير بكل هذه الشعبيه
لماذا؟
اولا هو شخصيه ليست قيميه علي الإطلاق الناس وخصوصا الأطفال تكره الشخصيات القيميه التي تبدو حريصه علي طرح قيم بعينها من نوعيه الاجتهاد والجد والشجاعه إلخ ولذلك لم تحقق شخصيه ميكي نجاحا يذكر مقارنه بشخصيه بطوط المنحوس الكسول خفيف الظل الفاشل دائما والذي لا يكف أبدا عن المحاوله رغم ما يلاقيه دائما من سوء حظ
بشكل شخصي جدا اشعر ان هذا الكائن الكارتوني الأسطوري لعب دورا كبيرا في حياه الملايين من البشر وأنا منهم طبعا
بالمناسبه مش والت ديزني هو مبتكر شخصيه بطوط
اللي ابتكر شخصيه بطوط حد غير والت ديزني انا مش فاكر اسمه دلوقتي
لكن بكل أسف النجاح في ابتكار هذه الشخصيه نسب ل والت ديزني
ويالها من مفارقه
الشخص الذي ابتكر بطوط أهم شخصيه كارتونيه في التاريخ لا يذكر احد إسمه
منحوس
بالظبط زي الشخصيه اللي ابتكرها
و والت ديزني الذي ابتكر شخصيه ميكي ماوس هذا الفأر الماسخ
نسب إليه الفضل في ابتكار بطوط
لكن المدهش
أن مبتكر بطوط مات مكتئبا
لأن بطوط نسب لشخص أخر هو والت ديزني
و والت ديزني
مات مكتئبا أيضا
لأن شعبيه بطوط الذي لم يبتكره
تفوق علي ميكي

16 comments:

Ahmed Shokeir said...

أعتقد إن علاقة الكاتب والمتلقي فيما يكتبه الكاتب في النصف الأول من البوست كانت تحتاج الى بوست كامل لتحليل وجهة نظرك

اما النصف الثاني المتعلق ببطوط فهو فعلا كان ابرز شخصيات التي اثارتني لاسباب اللي ذكرتها
كارل باركس هو الرسام اللي عمل كل شخصيات مدينة البط زي بطوط وزيزي وتوتو وسوسو ولولو وعم دهب وعصابة القناع الاسود
رجعتنا لأيام زمان

Anonymous said...

عمر وحشني جدا
واخيرا عرفت اقرأ حاجه واعلق

ايه الافكار دي انت ما عليك اكتب اي حاجه واحنا حنفهم:) او حنجيب حد يفهمنا..

طيب انا مش بحب بطوط ولا ميكي مع اني بحب والت ديزني

بس انا بموت في بابا سنفور
ولحد دلوقتي بحضر السنافر

السنة الجاية حجبلك بطوط معايا وانا جايه

تحياتي وكلامك لانه صادق وافضل كده اكتب الي بتحسه وكلام مش متكلف وعميق

وحيوصل للقلب بسرعة


تحياتي يا احلى عمر

ekraammalik said...

الله الله اول مرة اعرف ان لي تأثير كبير عليك ولهذه الدرجة؟؟؟؟ والله العظيم فرحت....سلام

Anonymous said...

عمر
طبعا جواك الف والف موضوع عايز بعد الصمت يكون فى ايه

ولسه المواضيع اللى وعدتنى تكتبها بعد لما تطلعها من مكتبك

يقال فعلا زى ما احمد شقير قال ان كارل باركس هو مكتشف بطوط وتوفى عام 2000 عن عمر يناهز 99 عاما بس طوال فترات طويلة من حياته كان بيشتغل فى والت ديزنى
وما نقدرش ننكر تأثير الشخصيات الكرتونية على عقليتنا فى مرحلة الطفولة وانها بتفضل محفورة فى الذاكرة وممكن لو شوفناها بتتعرض فى التلفزيون نتفرج عليها مع الاطفال كأنها نداء بينعش ذكريات الطفولة

الجزء المحير فعلا فى الكتابةزى ما قلت هو اننا بنكتب مش لنفسنا والا كنا احتفظنا بكتابتنا فى درج مكتبنا
بنكتب علشان عايزين نشوف صدى الكلمات ايه بس لان الاذواق مختلفة بنكون اكثر تنويعا ولان احتمال يكون فى اختلاف فى وجهات النظر بنكون اكثر تعادلا وهكذا نفضل نحور فى الكلام لارضاء جميع الاطراف
لكن فى نهاية الكلام بنحس ان ده مش اللى احنا عايزينه
اجمل شىء عملته انك كتبت لنفسك اللى انت عايزه
وده بيدى احساس بالرضا اكتر بغض النظر عن كم المستقبلين بس المرسل قال اللى فى نفسه

وامسكنى لو تقدر كانت فى الجون
تحياتى

Anonymous said...

الصديق العزيز عمر: ـ
فى رأيى أن الكتابة شئ ذاتى ىى أن الشخص يمارس الكتابة ليشبع رغبة معينة ، فهى شئ ذاتى يكتب فيها الشخص ما يريده قبل أن يفكر إذا كان هذا سوف يعجب الناس أم لا ، وشئ طبيعى أن آى شئ قد يعجب بعض الناس و البعض الآخر لايعجبهم

أما بالنسبة لوالت ديزنى فأنا بأحب الشخص ده من زمان قوى وبأحترمه جداً فهو قد أدى رسالة إنسانية جميلة جداً الأ وهى إسعاد الكثير من الأطفال فى العالم ، وأنا اول مرة أعرف انه مش هو مبتكر شخصية بطوط ، وفعلاً مفارقة غريبة جداً أن الأثنين يكتئبوا من نفس الموضوع برغم إنه شخصية كرتونية ظريفة جداً الأ انه تسبب فى إصابة مبتكره الحقيقى والشخص الذى نسب اله إختراعه بمرض الإكتئاب

لكن فى الأول والآخر عاش بطوط

Anonymous said...

انا بتفق مع رشا وتوتا، لكن طالعة فى دماغى انى اغتتت على اسلام، في ايه يا كابتن اسلام، لازم تعملنا فيها فلحوس المدونة؟ الحياة ابسط من كدة والله، الرحمة انا اسيب زكى قدرة ع القهوة الاقيك هنا، كل الحكاية انا بالنسبة لى اى حاجة عمر يكتبها هقراها وهتعجبنى، خلاص ارتحت؟
عمر اكتب كل اللى فى نفسك، ان شا الله دستور مملكتك القادمة، هقراه وهيعجبنى، وهعلق عليه واقولك موافقة (زى بتاعة الدكتور مرورى مرووق)
اوكى؟ سلم على نور، والحاج جرجس لو شفته، هفكر ف طريقة اقبض بيها عليه.علشان اشوفه
بقولك يا عمر النهاردة ف نقابة الصحفيين فى ندوة عن الكاتب محمد عودة الساعة 7. بس الخبر خلص
randa

Anonymous said...

ويا ريتنى كنت عملت زيك يا قناوى ومروحتش، دا مكنش تكريم لمحمد عودة، دا كان تكريم ليهم هم، هتقوللى مين؟هقولك كلهم، كل الاسماء المجعلصة ف محيطك الثقافى يا مصر، لكن يا فرحة ما تمت، كنت عاملة حسابي، انى هسمع عن محمد عودة، الراجل اللى كتب كتب كتييير عن تاريخك يا مصر، فاروق الاول والاخير، ليبراليون وشموليون، رحلة ف قلب نهرو، سبع باشوات، كرومر فى مصر، قصة سقوط الملكية فى مصر، وغيرها، كلهم جم وكان مولد وصاحبه فعلا غايب، غاب حتى ف تأبينه، اللى انشغل بالتصوير مع الفضائية الفلانية، واللى جرى علشان واحد صحفى وعده بصورة، ومانشيت علي ربع عمود، وغيره، دا غير ان الندوة بدأت بعد الموعد المحدد بساعة وربع، بسبب التصوير واللقاءات الصحفية، طبعا انا كنت رايحة وقاعدة ف كرنر دا مزنوق محدش يشوفك لكن انت شايف الكل بلابيص، حتى الفيلم اليتيم اللى اتعمل علشانه كان حنجورى، وبما ان اللى عملوه ناصريين، لازم صور أم الزعيم القائد من اول الربع الاول من الفيلم وحتى اخره،الرحمة يا ناس !!بعدها اخدت صديقي العجوز وكبرنا دماغنا وهربنا من المولد، مشيا الى موقف عبد المنعم رياض، كلنا ذرة مشوى، لكن سمعت احلى حواديت وذكريات عن محمد عودة، كانت احلى من ميت تكريم.
بقولك ايه روح بص على الواد جرجس عامل ايه؟ الواد دا يجنن، لكن يا عمر ما تقلقش وما الحب الا للحبيب التلاتين، اوعى تقول لابنك نور!!randa

Anonymous said...

أنا مش عارف ليه دايماً يا رندا بتتهمنى أنى باعقد الدنيا ، أنا بجد بأكتب بكل بساطة جداً وكلام منطقى خالص

Anonymous said...

طبع ما هو اللى ميعرفش يقول عدس
سلام يا عم اسلام
randa

مراقب مصري said...

أجمل حاجة في بطوط هو غباوته وكسله ونحسه طبعا وف نفس الوقت إزاي الأقدار كانت لازم تتآمر عشان هو برضه اللي يكسب في النهاية... بطوط كان دايما بيكسب في النهاية يا عم النديم... آه هي الدنيا دي كدة... يبان لك إن ابن الكلب "محظوظ" أبو دم رخم دا هو اللي واكلها والعة ومفكر إنه هيخطف قلب البت المزة زيزي ... لكن هيهات زيزي بتحب بطوط وبطوط بيحب زيزي... معاه فلوس بقى معاهوش فقري أو محظوظ هي بتحب بطوط... وكفاية عليها نزهة خلوية معاه في العربية المسخرة بتاعته اللي بتعطل في النص... زيزي دي أصلها عشرية وبنت ناس ومش بتتغر بالمناظر... يا عم عمر... محظوظ مش هيفضل ياكلها والعة... ومدينة البط مش هتفضل عصابة القناع الأسود واكلة خيرها على طول... توتو وسوسو ولولو هيطبقوا اللي اتعلموه في الكشافة ويطلعوا دين أم عصابة القناع... وفلوس عم دهب هترجع له... وقرش الحظ بتاعه حتى لو اتسرق برضه هيرجع له ... ولعلمك على قد ما عم دهب بخيل بس رأسمالي وطني... على الأقل عمره ما هرب ملياراته برة مدينة البط...

أتفق معاك في كون ميكي كشخصية مثالية غير محبوب من الأطفال... أو على الأقل مش معشوقهم... لكن الناس حبت بندق لأنه برضه
مدهول على عينه... ويا سلام لما كان ياكل الفول السوداني ويقلب سوبر بندق

لأ برضه والت عمل شوية شغل حلوين... ولا مش هو كمان اللي عمل بندق؟؟؟؟

هو على أيامهم مكانش فيه حقوق ملكيو فكرية خالص؟؟؟

Anonymous said...

بطوط ؟ دى آخرتها يا سيادة الرئيس ؟ بطوط ؟؟ طيب حيث أنك و الوزير بتاعك الزفت جرجس طلعتوا بتحبوا بطوط .. نتوقع تعملوهالنا مدينة البط أول ماتوصلوا الحكم .. ماوصيكش بقى على منصب عم دهب .. و ماتخافش .. الخزنه فى عينيا .. مش هايخرج منها مليم احمر انشاء الله .. بالنسبه لعصابة القناع الأسود ياريت تشوفوا حد يقبض عليهم قبل ما نستلم الحكم .. يعنى .. خلينا نبتدى الدوله البطوطيه على نضافه
مسألة زيزى بتحب بطوط دى فيها شك .. يعنى أنا شفتها برضه خارجه مع محظوظ قبل كده .. و شكلها بت ماديه و مش هاتنفع .. خليك فى سيدة مصر الأولى أم نور
سلملى على نور و توتو و لولو و سوسو .. أخواته اللى أنشاء الله تخلفهم

alnadeem said...

شكرا جزيلا لكل من علق علي هذا البوست التجريبي أشكركم أيضا علي المعلومات الهامه التي أضفتوها
وإلي اللقاء مع كتابه غير تجريبيه بالمره

Anonymous said...

كذا مرة حاولت اكتبلك حاجات معينة ابعتهالك وفشلت اني اوصل حتى للسطر التاني، ويبدو اني تراجعت حتى عن السطر الأول .

على العموم لازم اقولك تحياتي ليك ولكل أهل مدونتك يا أبو نور

ربنا يبعت النور على ناسنا وأرضنا
زياد أبو العفش

alnadeem said...

مين
زياد ابو العفش شخصيا في المدونه

يا ما انت كريم يا رب
والله بموت علي روحي من الضحك لما افتكر حكايه زياد ابو العفش دي
واحشني خالص يا فتي
كلمني وخليك جدع لأني ممعاييش رصيد
سلام
وياريت لوعندك معلومات عن فنان الشعب تبلغني بيها

Anonymous said...

بص يا بطوط مصر أحلي حاجة في موضوع المدونة دا أنك بتكتب يا مان بإحساس جميل قليل لما بنشوفوه علي الطبيعة وبعدين أنا ضحكت لما عنيا دمعت لما بتقول أن أمك قلتلك صلي عشان تشوف بطوط في الجنة والله يابني لوكل الأمهات زي أمك كنا كلنا رحنا الجنة بس المشكلة ياقناوي يابني أن الجنة حتفضل بس في خيالنا واللي أكيد حنجمع فيها بطوط مع كل اللي بنحبهم

alnadeem said...

العزيز كابو
أيه الجمال ده يا ابن الناس
والله اللي انت كاتبه من أجمل التعليقات اللي قريتها
كل سنه وانت طيب
علي فكره
تقريبا انت الوحيد اللي فم الحاله التجريبيه اللي عملتها في هذا البوست
بجد بشكرك