Saturday, February 10, 2007

لو كان ابوها سماها تررررررررم

من كام يوم قابلت واحد من صحابي القدام القدام قوي كنا جيران كان ساكن في العماره اللي جنبنا وكان معايا في المدرسه في اعدادي وثانوي بعد السلامات المعتاده في مثل هذه المواقف قعدنا مع بعض في مكان وابتدينا ناخد وندي مع بعض ونستكشف كل واحد فينا وصل لحد فين وبيعمل ايه وسألته عن باقي الجيران والأصدقاء وعرفت منه أخبارهم تقريبا لم يشذ أحد منهم عن المسار المتوقع له باستثناء شخص واحد
كانت جارتنا وفي سننا بنت من أجمل ما يكون معروفه في شارع مصر والسودان كله بسبب جمالها اللافت للنظر كانت حلم كل شاب وفتي في الشارع سواء من جيلنا أو الجيل الأكبر مننا بشويه ويا سعده يا هناه اللي تضحكله أو تقف معاه شويه ويا سلام بقي ع اللي صحابنا يشوفوه وهو واقف معاها يمشي يتفشخر قدامهم زي الديك المنفوش
كنت زيهم طبعا من الموهومين بجمالها لكني لم أسعي أبدا لأي محاوله اقتراب منها طبع فيا طول عمري ما بحبش الصداع ولا اللمه علي الحاجه اللي الناس تتلم عليها ما احبش اقف في طابور أيا ما كان نوعه او شكله لكن الغريب أنها هي التي سعت تقريبا للتعارف معي مش ناسي الموقف أبدا
كنت مع صحابي في مكتبه الطفل قاعد بشرح لهم برنامج الأنشطه اللي عايزين نعملها جات ووقفت وانا بكلمهم وبصت باهتمام والظاهر كده اني رميت إفيه ع الطاير فضحكت قوي وبصت لي وضحكت وبصيت لها وضحكت وكملت اللي انا فيه
مشاعري يومها ما تتوصفش وما تتنسيش دي ضحكت لي يا جدعان قعدت مش فاكر قد ايه وانا في حاله غير مسبوقه من السعاده الحقيقيه واتعرفنا علي بعض بعدها صحيح طبعا بحكم الجيره كنا عارفين أسامي بعض بس كانت أول مره نقف ونتكلم مع بعض مشاعر مش طبيعيه (مني طبعا الله أعلم كانت مشاعرها ايه) بس عموما انا ما قلتلهاش حاجه لأني زي ما قلتلكم بشتري دماغي
عزلت انا من الحدايق وانا في أول ثانوي وفضلت اشوفها طشاش لأنها كانت في المدرسه اللي جنبنا لا بسلم ولا بتكلم إلا نادرا بابتسامه عابره وسؤال منها عن أحوال السكن الجديد وشكرا
راحت الايام وجات الايام وقابلتها من خمس سنين في شارع قصر النيل واقفه تتفرج ع الفتارين ندهتلها بصتلي وضحكت وسلمنا علي بعض بحراره عزمتها علي فنجان قهوه عندي في المكتبه رحبت وجات قعدت معايا شويه شربنا القهوه ودردشنا شويه وقعدنا نفتكر في أيام الحدايق ومشيت بعد ما خدنا تليفونات بعض
حسيت بحاجه ؟ أيوه حسيت بحاجه زي لسعه برد في عز الحر انتعاشه مفاجئه و لقيتني ساعتها رجعت من تاني عيل في ثانوي بينط من علي سور المدرسه
كلمتني بعدها بتلات ايام صوتها فيه نفس الدلع القديم اتبسطت بس حسيت ان الدلع ده مش لايق عليها النهارده كنت نسيت في المقبله اعرفها اني خاطب بس عرفتها في التليفون وما اتصلناش ببعض تاني
ولما قابلت صاحبي من كام يوم سألته عنها وهي فين دلوقتي وفاجئني انها ما تجوزتش ومكتئبه وما بتشتغلش سألته ازاي قاللي ما تفهمش
وما فهمتش

15 comments:

محمد عبد الغفار said...

هى مراتك بتقرأ المدونة دى ؟؟!! سؤال برئ

على فكره حكايه البنت دى متكرره جداً واعرف اكتر من مثال مشابه فى مثل بيقول من كتر خطابها بارت

ربنا يزيح عنها ويفرج همها هى وكل اللى زيها

Racha Khoury said...

هي كده دايما محديش بياخد كل حاجه

تحياتي يا عمر

zenzana said...

الدنيا مبتديش محتاج
الله علي ولاد الجيران يا سي عمر

طب ما فيش غنوة ساكن قصادي وبحبه بن الجيران التاني الاهبل كان فالق دماغي بيها وكنت مبحبش الغنوة بسببه
دلوقتي يا ريت نسمعها
اما بخصوص جارتك انت
ممكن نسمع مقطع من فاتت جنبنا لعبد الحليم

Anonymous said...

يا محطم قلوب العذاري
ههههههه

بس انا عجبتني جملة زي لسعة برد الشتا في عز حر الصيف دي

لسعة ذكريات و ايام جميلة
و بنت حلوة
اسمها تررررم

:))

abourrisha said...

الظاهر إن فيه حاجات مشتركة كثير بيننا نحن المدونيين عموما...... وياريت حد يعمل بحث في الموضوع ده
أنا زيك ما حبش أقف في طابور أبدا
علشان أوصل
لبنت حلوه ولا واحد صاحب سلطان

بس حكاية إن البنت الجميلة حظها قليل في الجواز دي شفتها في بنات كثير

وفي الآخر إما بتعنس أو بتجوز جوازة أي كلام

ولله في خلفه شئون

شكرا على إشراكنا لمشاعرك وعلى براعة التصوير

ذو النون المصري said...

زي ما الجبرتي ابو ريشه قال فعلا الجميله جدا بتفضل ترفض ترفض لحد مبتكبر و ميجيش لها اي حد لانهم بيكونوا واثقين انهم هيترفضوا مقدما
حاله فعلا منتشره و جوازهم في الاخر بيكون اي كلام
اا نفسي شفت ده مع زميله من الابتدائي

alnadeem said...

العزيز محمد عبد الغفار
أيوه يا سيدي مراتي بتقرا المدونه واخواتي ووالدتي كمان
انا ما عنديش حاجه اخبيها أصلا ثم انهم عارفين اني بدماغي
تحياتي
-----------------------

alnadeem said...

رشا العزيزه
تمام يا ستي ما حدش بياخد كل حاجه

alnadeem said...

راندا العزيزه
انا زيي زيك ما بحبش ساكن قصادي دي نهائي
وبعدين هو انا لاقدر الله قلت ان البنت كان بتحبني عشان اشغل أغنيه فاتت جنبنا
---------------------------------
إبيتاف

نعم ؟
محطم قلوب العذاري ؟
بس؟
لا يا ستي انا محطم قلوب العذاري وغير العذاري
من سن 7 إلي سن 77 هههههههههههههههه

عذاري ايه وبتاع ايه بس يا إبيتاف يا بنتي انا واحد في الملكوت مع نفسي يعني انا راضي ذمتك واحد زي حضرتي بيمشي يكلم نفسه في الشارع هيحطم قلوب العذاري منين يعني هههههههههههههه
إلا لو كان قصدك علي العذاري المجانين ده بقي موضوع تاني

تحياتي وميرسي

lastknight said...

قشطه يا زعيييييييييييييييييم
ياواد انت يا مدوخهم .. أيوه كده .. و انا اللى كنت فاكرك زعيم أكاديمى مزبلح و مالكش فى الأكشن .. أتاريك طلعت ميه من تحت تبن

آه يا لئيم .. و كل ما اكلمك تقعد تنصحنى و تعملى فيها فيثاغورس .. و بطل يافارس .. و بلاش كده يا فارس .. و حياتك و أخلاقك و ابصر أيه .. و انت أساسا ذئب بشرى و زير نساء

ماشى ياعم الجذاب

zenzana said...

احلي جملة عجبتني في البوست لما قريته للمرة التانية جملة
وانا قاعد اشرح للعيال في المكتبة
مش بقولك من يومك زعيم
زعيم يا خواتي والله

مش ناوي تحن عليا وتحط لي فيديو العمال؟
بلاش تجيب سيرة اسمي الحقيقي دي احسن يكون في مخبر لابد في الدرة هنا كمان

alnadeem said...

عمنا ابو ريشه كبير المدونين
طبعا يا استاذ فيه حاجات كتير مشتركه
الطيور علي أشكالها تقع
أشكرك علي مدحك لكتاباتي المتواضعه
وتحياتي
---------------------------------
عمنا ذو النون المصري
نورت المدونه أولا
بس ما تنسوش يا جماعه ان المجتمع فيه خلل كبير مخلي كل حاجه مش مظبوطه
والعلاقات الاجتماعيه جزء من ذلك طبعا
تحياتي
-----------------------------
الفارس الأخير
يا عم حد جاب سيره اني مدوخهم في الموضوع
يعني انا ما قلتش ان البت عبرتني اصلا ده حيا لله وقفنا مع بعض كام مره وشكرا
انا مش فاهم انتوا بتقروا الحاجات ازاي صراحه
هتاخلوا الواحد يبطل يدردش معاكوا في حاجه
هههههههههههههه
سلام
---------------------
ست زنزانه
يا دي النيله ع لي موضوع الزعامه ده
منك لله يا جرجس انت والفارس
بخصوص فيديو العمال قلت لك خديه من جرجس اسهل لإني لسه ما بعرفش اظبط الحاجات دي
سلام يا ست الكل

tota said...

النديم
انا مشوفتش البوست ده
بس عجبنى قوى ووجعنى بمعنى اخر قوى على قد ما هو بسيط وواقعى الا انه بيلمس فكرتين
فكرة الواد التقيل واللى انا عارفاها عنك وفكرة البنت الجميلة اللى ظلمها جمالها
وحكمة ربنا انه مش بيدى الواحد كل حاجة
تحياتى يا زعيم

alnadeem said...

صديقتي توتا

ميرسي ليكي جدا
فعلا ما حدش بياخد كل حاجه
انا مستغرب جدا علي فكره ان انتوا ركزتزا في موضوع التقل ده
انا ما بتقلش يا ماما
انا منفض للدنيا
بس
هههههههههه

Anonymous said...

الجمال نعمة كبيرة ولكن الاجمل فى ان نصنعه نحن وفتنة الانسان ان يفتح عينه على الحياة فيجد الاشياء الذى وجد فى الحياة اصلا بمهمة تحصيلها فاذا بها بين يديه هكذا ومن زمان قالوا ان العضو الذى لا يعمل يضمر فينقرض وبهذة الالية انقرضت مخلوقات كثيرة واختفت من الوجود فنت مثلا يا استاذ لو فضلت تاكل معجنات بصفة دايمة من اول عمرك الى طول العمر ... لما يبقى نور جد ان شاء الله احفادة حيتولدوا من غير ضروس
رغم حزنى الشديد واشفاقى ورغبتى البريئة فى التعرف عليها وضمها بشدة لا تخلو من الرحمةفن هذة الجميلة تستطيع ان تعيد الى نفسها جمالها الذى تملكه اصلا وان تظل تحتفظ به الى ما بعد السبعين ... فالروح على عكس الجسد تسير فاذا غاب بعض من الجمال عن الجسد انتقلت الى الرح باعتبار الوحدة والكيان الواحد بشرط عدم الانفصام وتماس الانسان مع ذاته فى كل الاحوال تحياتى اليها واليك والى كل الحلوين
صبرى