Sunday, February 18, 2007

بلدنا






وحشاني يا قنا

18 comments:

Anonymous said...

Dear Omar,
beautiful pictures,as you know i do not like small towns much,but two of this photographs are impressive. i know you like Qena,for sure because all the pics are wounderful. where is the garbage heaps,where is the dusty farmers legs,where is the sick poor kids,where is the violent extemist islamists...as we say in Arabic something about the monkey and mothers! El Kerd fe 3in Omohh... haaaahaaahaa
Henry
Australia

محمد عبد الغفار said...

صور تحفه لبلد تحفه ، انا زرتها قبل كده الصور وجعتنى عشان فكرتنى الله يسامحك

بس اغنبيه مشتاقين لبلاد الدهب ( بتعورنى كل اما بسمعها) متكتبتش عشان قنا

تحياتى لك

tota said...

عمر
صور جميلة وهى دى رؤيتك ليها هى ممكن الواقع يكون بمليون شكل لكن ده الشكل اللى انت بتحب بيه قنا
انا مش بحب قنا بتاعتى خالص وشكلها فى عينى بشع
هنيالك بقناك
تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

اية يا وواد عمى دة انت قناوى...يعنى قريبى وكدة انا من اسنا عارفها,,,


صورك فكرتنى بقالى كتير مروحتش,,,

فعلا مشتاقين يا ناس لبلاد الدهب...والماس

نادرين لما نرجع تانى لبلاد الجمال ربانى جوا البيت هانبنى نخلة..

يلا خير خير خير...ربنا يكرمك

Anonymous said...

تعديل يا زعيم
بلاد الدهب دى النوبة حسب ما قريت وسمعت
انا عشت سنة فى قنا وسنتين فى الأقصر يا عمر كانوا تحفة
ايام الدراسة قبل الكلية
حسيت ان الصعيد عامة دولة جوة دولة
وبحرى دولة تانية
وسيناء دولة تالتة
يوووووووووة
مصر مليانة بلاد جوة منها
وكل دولة منهم لها عادات وتقاليد غير التانية
حبيت قنا
بس محبيتش قسوة الجبال والوادى فيها لأنى كنت هناك أيام السيول الكبيرة الأخيرة
الناس جزء منهم بقا مختوم بختم القسوة دى
بس برضة طيبيبن فى اغلب الأوقات

الأقصر هى اللى علمت فى قلبى أوى أوى

أنا قلت أجى أفرجك على صورتشى الجديدة

ازيك كدة؟

Anonymous said...

wonderful shots! masha Allah!!

أحمد عبد الفتاح said...

السلام عليكم
بلد جميل بس احب اقولك ان اهله اجمل بكتتييييييييييير
بذمتك مش احلي من وسط البلد ؟؟
انا مش عارف ليه البكاء وتقعد تفتكر الي اعرفه ان لما بلدك توحشك تخطف رجلك لحاد رمسيس ادخل محطة مص ... خد قطر 2 بلليل حورس الجربان و 12 ج هتبقي في بلدك
بس اتحلت شفت سهله اذاي

zenzana said...

ياه يا عمر خلتني احب قنا
مع ان القناوية اوعي وشك سمعتهم ايه؟ تجنن

ع العموم انت نكشت ف قلبي الحنين لبلاد واماكن عشت فيها مش لانها احلي من مصر، هو بس ان في الحياة كلها ممكن مكان واحد بس اللي تحس انه بيتك او الحضن اللي بيحتويك
كفاية بقي نكش ف قلوب الغلابة اللي زيي
ولا اقولك لا اكتب يا عم اكتب انت بطلع المواهب اللي مستخبية

Rikka said...

sba7 el 7'eer ya raiees :):):)eh ya ebny el sowar el to7fa deh ... ya raies e3mel zaiy taw ma tew7ashak el balad safer twaly ... 7ata law hatfdal 12 youm bas zaiy .. mat7'lhaash tew7ashak aktar mn kedah we 2oly ba2a 3enwan el maktabah feen 3shan agy anfa3ak shewaiah wala mesh 3aiez :):):):)

Unknown said...

أنا مش فاهم مالهمالقناوية يا راندا هانم ، أحسن ناس فى الكون ، بس هو الحظ الهباب اللى معاندهم.فى يوم قادم من الأيام هنعلن إنفصال قنا و نكون مملكتنا الجديدة و بعد كده نغزو البلاد اللى حوالينا ، و نأسس مملكة الصعيد ثم نغزو الوجه البحرى و نحطم أسطورة المملكة الممنوفية و نعيد مجد جدنا الكبير مينا ، أما الأخ النديم فأظن اللى وحشه هوه بلاد القصب مش الدهب . علشان كده أنا لما أروح قنا و دا هيكون قريب جدا هاجبلك بشلتين قصب

Anonymous said...

Fayrouz's song is more than wonderful!!!

very good choice!!

zenzana said...

يا احمد يا حبيبي اسمهم لبشتين قصب
يا اللي عاملي قناوي راجع اللهجة
اما مالهم القناوية أنا مكتبتش اي اساءة ، انا بس قلت دول يجننوا كمان انت عارف خبرتي الهباب مع بعضهم
لكن انا بس حبيت انكشك
عشان اشوف بتابع ما يكتبه الزعيم ولا لاء؟

أحمد حربية said...

حالة من الشجن ...حالة من العشق قد إيه كل بلدنا جميلة...طول ما احنا بعيد ، البلد اللي انا فيها مش عجباني و مصر كلها وحشاني متعرفش أروح البلد اللي واحشاني ازاي؟

alnadeem said...

عم هنري الخنيق
نورتنا يا معلم
بس انت فاهم كويس تعلقي الكبير بوطني قنا
حب الوطن اعمي يا هنري زي علاقتك ببنت بتحبها بالظبط ما بتبقاش شايف فيها أي عيوب
وانا وطني هو قنا
بس
تحياتي وواحشني جدا علي فكره يا ريت اسمع صوتك
---------------------------
الجميل محمد عبد الغفار
شكرا لكلامك وعذرا علي التأخير في الرد
انا عارف ان بلاد الدهب ما اتكتبش عشان قنا طبعا بس انا مزاجي كده بقي هههههههههههههه
تحياتي يا زعيم
-----------------------------
صديقتي توتا
ميرسي يا جميل
انا عارف انك ما بتحبيش قنا بتاعتك
بس علي فكره انا زمان كنت زيك لما كانوا بيجبروني اروح اقعد غصب عني ما كنتش بطيقها
بس سبحان الله بقي في النفس البشريه
ما تتفهمش أبدا
سلامي
-------------------------------
عمنا الكبير الغزالي
سلام لكل القناويه يازعيم
انا بقي من إسنا علي فكره
يعني بصره
ههههههههههههههه
قوللي بقي انت من فين في إسنا
من الحله ولا الدير ولا الكلابيه
الدنيا دي صغيره بشكل يا جدعان
تحياتي ونورت المدونه
----------------------------------
شهروزه
عوده الندله
والله زمان يا ستي بقالك سنه ما عتبتيش المدونه
والله انا بشكر زيارتك للقاهره اللي رجعتنا نتواصل من تاني
أن اسف لتأخري في الرد
انا معاكي ان كل حته من مصر كأنها دوله لوحدها فعلا
انا مبسوط انك حبيتي قنا
بس قسوه الجبال دي هي اللي خلتهم بني أدمين ناشفين علي فكره
وأيه الصوره اللي انتي حطاها دي
احنا جايين نمثل فيلم رعب هنا
رجعي صوره المزه القديمه اهي كانت بتفتح النفس شويه بشعرها اللي بيهفهف ده
تحياتي يا افندم ويا ريت تاخدي أجازه وتنزلي يوم خلينا نعرف نحتفي بيكي لأني ما لحقتش المره اللي فاتت
او غيبي من الشغل وانا هدفع لك الفرق هههههههههههههه
تحياتي يا جميل
وميرسي ليكي
--------------------------------

alnadeem said...

العزيزه إبيتاف
شكرا جدا لحضرتك
مبسوط ان الصور والأغاني عجبتك
بعض ما عندكم يا افندم
تحياتي
--------------------------------
العزيز احمد عبد الفتاح
الله يكرمك يا جميل انت اللي اجمل
علي فكره انا ليا 3 اصحابي اسمهم احمد عبد الفتاح انت انهي واحد فيهم يا تري
والله يا زعيم كلامك مظبوط انا لازم اشد الرحال في اقرب قطر بس لما الظروف تستقر في الشغل شويه
سلام يا جميل وما تغيبش عننا كتير
-------------------------------

alnadeem said...

زنزانه
نعم يا اختي؟
هو انتي ما كنتيش بتحبي قنا؟
ضيعتي نفسك
إيش حال اذا ما كانش أعز صديق ليكي من قنا
واللي لاممكم في الإمبراطوريه بدل السنكحه من قنا
ومالها بقي سمعه القناويه
قوليلي يمكن مشيهم بطال وانا مش واخد بالي ههههههههههههه
برد عليكي زي رد احمد زكي

متشكرين يا جميل بس قوليلي هو انتي رحتي قنا امتي وليه
سلام
------------------------------
ريكا
نورتي مصر يا جميل
وهعمل بنصيحتك واشد الرحال قريب ان شاء الله
سلام يا افندم
--------------------------
حبيبي احمد زكي
انا معاك ان احنا لازم نعلن المملكه القناويه تحت شعار قنا وأسوان لنا وانجلترا إن أمكنا
أما المنوفيه فاحنا طبعا هنمسحها من ع الخريطه نهائي
سنلقي بالمنوفيه إلي عرض البحر ههههههههههه
سلام
-----------------------
أحمد وسيد خبايب قلبي
طيب ارد علي مين فيهم
أكيد طبعا سيد اللي بيتكلم بما ان مصر وحشته
وانت وحشتني يا زعيم والله
الجرنان ضلمه من غيرك
رغم اني ما عتبتوش من ساعتها هههههههه
تيجي بالسلامه ياولدوخللي بالك من نفسك

Anonymous said...

مفاجأة .. مش كده بس يارب تكون حلوة
واحشنى يا زعيم
حطيت لك رابط على مدونتى

علشان مدونتك ما تتوهش منى
بس بصراحة : هى دى مدونة عمر
جميلة ومليئة بالطرب الرااائع

تقبل احترامى ومحبتى الدائمة .. أوعا ما تزورنيش

alnadeem said...

الفتي زهران
نورت المدونه يا جميل
وشكرا علي الكلمتين الحلوين دول
وهتلاقيني مقيم في مدونتك ههههههههه
تحياتي