Saturday, January 13, 2007

إتمخطري يا عروسه

أكيد معظمنا عارف اللحن بتاع سيد درويش اتمخطري يا عروسه واتهني بعريسك سيد العرسان
اللحن ده من الألحان الغريبه جدا
مفترض انه لحن فرح لكنه لحن شديد الشجن والحزن ورغم ان كلمات الأغنيه يفترض أنها كلمات مبهجه إلا انك لا تشعر أن اللحن متناقض معها
عموما سيد درويش كان معجزه موسيقيه لا شك فيها وكل شيئ متوقع منه

إمبارح وانا راكب المترو شفت بنت شكلها في أوائل العشرينات تقريبا شكلها كان غريب جدا حاطه كم من البودره ومساحيق التجميل بشكل مبالغ فيه لبسها شديد الغرابه أيضا ومعبر بوضوح عن عن افتقادها لأي معايير جماليه ومستوي مادي واجتماعي شديد الفقر وتأكدت وجهه نظري حينما بدأت في الكلام في التليفون
المهم شكلها الغريب ده كان مثار تعليقات وسخريه الكثيرين من الركاب ووصل الأمر إلي الاشتباك اللفظي بينها وبين إحدي الفتيات التي كانت تسخر بوضوح وصوت مسموع
لا أخفيكم سرا إنني تعاطفت بشده مع الفتاه وهو عموما موقف متوقع من أي أحد لكن انا الحاجات دي بتاخد معايا مساحه زياده عن اللزوم شويه لدرجه اني فضلت طول اليوم افكر فيها
كلنا عندنا تعاطف مع المظلوم طبعا ده شيئ مفروغ منه بس أكتر حاجه بتعاطف معاها انا شخصيا لما بشوف طفل نفسه في حاجه ومش طايلها أو لما اشوف بنت عندها مشكله مع جمالها خصوصا لما يكون نقص الجمال ده مرتبط بفقر وتدني مستوي اجتماعي

من حوالي 10 سنين كنت رايح الكليه المهم وانا في السكه حبيت اشرب عصير قصب أنا فيا داء غريب شويه إني بكلم نفسي وانا ماشي احيانا المهم وانا داخل المحل افتكرت حاجه ضحكتني فضحكت وتصادف إن كان فيه في المحل برضه بنتين شكلهم في الجامعه برضه وواحده فيهم كانت حاطه شويه مكياج زياده حبتين شكلها طيب جدا وفوجئت انها اتكسفت قوي لما لقيتني بضحك افتكرت اني بضحك علي شكلها لدرجه ان صاحبتها بصت لي وقالت بصوت واطي بتضحك علي ايه
إنتبهت لحظتها إني أحرجت البنت وما عرفتش اكلمهم واقول لهم اني والله كنت بكلم نفسي وشربت العصير ومشيت بس أبدا ما نسيتش هذا الموقف رغم انه فات عليه عشر سنين
حسيت اني من غير ما اقصد كسرت قلب بني أدمه كان نفسها تحس بجمالها ونفسها حد يقول لها (يا عليا شو حلوين ) أنا فاكر كويس علي فكره عينيها الواسعه مش قادر انساها نهائي مش عارف ليه
أنا مش عارف اكمل كتابه يمكن لأن ما فيش موضوع أصلا بس بصراحه أنا من امبارح في حاله نفسيه غريبه مشحونه بالشجن
شجن جميل صحيح بس تاعبني لأنه بيفكرني بحاجات مش عايز افتكرها
بيفكرني بكل المظلومين اللي الواحد قابلهم في حياته
إمبارح بالليل حلمت اني قابلت واحد من المظلومين دول أهمهم بالنسبه لي طبعا ويمكن هو أكتر واحد اتظلم في الدنيا دي قابلته في حياتي
حلمت اني عنده في البيت لم يعد هو الشخص الذي كنت أعرفه أصبح شخص بائس يحيا حياه بائسه وأصبح لديه أسره بائسه أيضا حلمت انه بيتخانق معايا وبيزعق مسكني من رقبتي قعد يقول انتوا مش مقدريني ليه ويكررها كتيروانا بقوله المشكله ان انا مقدرك جدا وبقولهالوا وانا بعيط
صحيت من النوم مفزوع وفي حاله لا توصف من الحزن مازالت مصاحباني لغايه اللحظه اللي بكتب لكم فيها دلوقتي
وبس

19 comments:

مراقب مصري said...

العدل والرحمة والإنصاف

إيه كمان تفتكر إننا محتاجينه عشان نرجع تاني نبقى بني آدمين؟

Anonymous said...

شعورك بالذنب انك كسرت قلب واحده بضحك وانته داخل تشرب عصير ده اكيد الى مشيلك كل الهموم دى

Anonymous said...

عزيزي النديم
مدونة جميلة وصادقة
الظروف المادية والاجتماعية الصعبة اللتي تعيشها هذة الفتاة والضغط الاجتماعي اللذي تعيشة في مجتمع يضع الجمال كالمعيار الأول للفتاة والزواج هو مخرجها الوحيد من ظروفها
مما يضطرها لتشوية وجهها بالمساحيق
كمحاولة بائسة لاضافة بعض الجمال
هو تعبير عن الظلم والقهر
ولكن الموقف في المترو هو تعبير عن حالة الجهل العام والسطحية اللتي يعيشها هذا المجتمع
تحيات

zenzana said...
This comment has been removed by the author.
zenzana said...

عمر دا احلى بوست انت كتبته،يا لهوي الكسر بخاطر انسان دى بالنسبة لى دى اقسي حاجة ف الدنيا رغم انى بحاول ابان انى مفترية لكن لو حد داس على رجلى ف المترو ممكن اقوله انا انا اسفة، طبعا فى ناس بتقول انى هبلة، ما علينا، مرة حد ف مكان عام طلب منى طلب ان ممكن يرسم لى صورة؟ وكنت مكسوفة اقول انى مرتبطة بمعاد قطر، وان مينفعش اغير التذكرة، و الكارثة انى اصلا بتكسف ابص ف وش الناس، ازاى هقعد اتنح لحد وابص له ساعات، المهم اتفقنا ان الوقت لساعة واحدة بس وعليا الجرى للقطار، وسألت الراجل هتعمل ايه باللوحة؟ بكل بساطة قال هبعها، انا بقيت محتارة يعنى انا اترزع ساعة اترسم وسيادتك هتبعنى كدة؟ هو فهم وقال انا اسف بس دا فعلا اكل عيش، انا بحب كل لوحاتى وببيعهم زى مايكون ببيع ولادى، المهم الراجل شحتفنى، وفضلت لحد ما الصورة خلصت، بعد تلات ساعات، وفاتنى القطر، واضطريت استنى ساعتين كمان وادفع خمسين يورو بحالهم تمن التذكرة، يعنى شحتفة وغرامة، وف الاخر اتقال عليا هبلة

اما الموقف اللى مش ممكن انساه، كان في بنتين صغيرين واحدة حلوة وبلطجية بسبب جمالها، والتانية جمالها متواضع ، ودايما
كان عندها احساس بتفوق الاولي عليها، كان عيد ميلاد الاتنين ورا بعض

عملت للولى كتاب حواديت بالرسومات، بعدها جه عيد ميلاد التانية، قررت اعمل كيك ، لان مبدأ شراء هدايا مش مقبول، وقبل ما اروح البيت البنت وقفت لى على الباب وبتقوللى مع السلامة، هستنى منك كتاب بكره، انا قلت يا لهويييييي، كتاب حواديت وانا ماشية من الساعة 9 مساء، وارجع الساعة 8 الصبح؟
الكيك اسهل
وعليها يا سيدى قاعدة ف المطبخ، طول الليل للصبح اعمل ف الكتاب
وصممت انه لازم يكون احلي
واخدته
احنا اصحاب انا وهي دلوقتى، في الوقت بتاع الكتاب كانت اللغة حاجز بينا، بعدها دورنا على طريقة الصور للتعبير،
بس انا ممكن اعترف واقول ان العيب كان فيا من الاساس، لان انا ف البداية اتجهت للبنت الاولي اللمضة واللى شكلها حلوة
هل ممكن احنا كا بنى ادمين داء مهبب فينا اننا بننجذب للشكل الخارجي؟ ونديه كتير من اهتمامنا ؟على حساب حاجات تانية؟
احتمال برده

إنسان said...

تدوينة رائعة ووجة نظر جميلة ، بما أنك لك هذا القلب الكبير أريد أن أسالك سؤال ويا ريت ترد على بصراحة ويا ريت ماتحذفش تعليقى ، هل بتشعر أيضاً بمدى ظلم المجتمع ونظرته لنا نحن المثليين ، أم لا ، هل تشعر بكسر نفسنا كما شعرت بهذة الفتاة ، أم لا ؟ نحن مخلوقين هكذا ، فما هو شعورك تجاهنا ، ياريت ترد على بصراحة وأكون متشكر لك جداً

Racha Khoury said...

عمر الجميل بجد انت اطيب قلب قابلته
مش كل الناس بتفكر زيك كده ..بجد الانسان بحياته ومن غير ما يقصد بيأذي ناس كتير
وعلى فكرة دايما في ناس مش بيعرفو ياخدو حقهم ان كان في الفصل ايام المدرسة بيبقى ذلك الولد الي مش عارف ياخد حقه من واحد بيأذي بالكلام بجد في ناس كتير لو قولنالهم قد ايه هما حلوين او اد ايه فيهم حاجات حلوه وهما مش شايفنها او حسسناهم اننا مهتمين كنا ساعدناهم قوي
كان يمكن اختلفت حياتهم دلوقتي كل واحد فينا محتاج لكلمة تقويه تحسسه انه مهم
اد ايه الكلمة مهمة ايوه الكلمة الي يمكن ناس كتير بيفتكروا انها كلمة وحتعدي ملهاش قيمة بس للاسف الكلمة دي ممكن تطلع الشخص ده فوق وتقلبله حياته ويمكن تنزلو تحت وميعرفش يساعد نفسه

يا ريت الكل يفكر في الناس دول زيك الناس الي بنقابلهم كل يوم
في الشارع وفي الاتوبيس وفي الجامعة والمدرسة والشغل

عايزة اقولك ان الموضوع ده كنا بنتكلم فيه في الشغل اليوم
بجد انا ايقنت ان مواليد نفس البرج بيلتقو بالافكار

لا تشعر بالاسى يا عزيزي فمن له قلب مثل قلبك
يجب ان يعيش بالسلام دائما

تحياتي

tota said...

العزيز عمر
ما ذكرته هو حمل على عاتقك ان تعيش وانت تنظر الى القلوب قبل الملامح فمعناه انك تقرأ اشياء لا يقرئها البعض الاخر لكن ان تحتفظ بها فى ذاكرتك فهذا ثقل على عاتقك زد عليه ما تحمله انت من اثقال
نعم الانسان برغم كل قوته وجبروته ضعيف وهش وكلمات بسيطة وابتسامه تعدل وتغير من يومه واحيانا من حياته

هون عليك يا عزيزى فجبر الخواطر على الله وكسرها علينا نحن البشر
تحياتى

mhmd said...

أنا مرة إتريقت على كتابة حد يهمني ، ماكنتش واخد بالي إنه سامعني ، المشكلة إنه يا ريته اتخانق معايا مثلا ولا شتمني ، لا دة بصلي بصة مش هانساها أبدا ، وقاللي شكرا يا محمد

الكلام دة كان من سنين ، وكل ما افتكر الموضوع ده أتضايق جدا، لأنه موضوع ما ينفعش فيه اعتذار ، هوة خلاص عرف رأيي في كتابته وبأسوأ الطرق ،،
إييه ، ليه بس تقلب علينا المواجع ، أصعب حاجة في الموضوع ده ، إن أغلب الناس اللي ممكن تكسر بخاطرهم ، مابينفعش تعالج غلطك معاهم

..

Anonymous said...

تصدق فعلاً ياعمر أنا وقعت كثيراً فى مثل هذة المواقف ، وبرضه كنت بأشعر بضيق شديد وتأنيب ضمير ، فعلاً شئ صعب جداً أنك تكسف شخص أو تكسر بخاطره والاصعب أنك تعمل كده من غير قصد زى ما حصلك

yasser_auf said...

Dear Omar

Nice subject , as well as lovley comments from our friends like gergase ,tota , Rasha , Zanazino..

I don t have any ather comment

Best regards

ذو النون المصري said...

كلام طيب جدا فعلا كثير جدا ان امر بانسان يطلب و اعجز عن رفض الطلب و كثيرا ما اتحاشي المرور ناحية متسول خوفا من ان يسال عن شيء ليس معي و افظع شيء ان المتسول يكون كبير في السن رجل او امراه
انا كتبت بوست في رمضان المااضي بعنوان احزان الشارع عن سيده كبيره في السن كانت تتسول و كان منظرها يفطر القلب
هناك حالات كثيره ايضا مماثله و هي اطفال ايتام لا عائل لهم يصيبني الفزع حينما افكر فيما يدور في عقولهم هل يفكرون في مستقبل ام ان قضيته قد حسمت في عقولهم فلم يعودوا يهتمون به؟
باختصار كثير جدا من الناس في حاجه لرعاية مشاعرهم

zenzana said...

بمناسبة مسالة كسر الخواطر حرام، ها ايه اخبار اللحن بتاعي؟
يا ترى فى لحن؟ ولا انت بتلحن عليا؟
خلي بالك انا معظم ملحنتية بتوع برة، عملو الحان كتييييير باسمى ها؟ و فردي نفسه عمل عايدة بعد ما اتقابلنا سوا ف روما، يعنى من الاخر انجز اللحن احسن لك ، احسن ارجع اقلبها معارك ومراجيح مع اسلام، بالحق هو فين؟ دا وحشنى،
المهم عيد ميلادى قرب، وانا مستنية اللحن، يمكن تقنعنى اغير رأى ان عيد ميلادى دا
كارثة قومية، لانه دايما يجيي وانا ف حالة زفت واكتئاب
يلا سلام

Anonymous said...

السلام عليكم
من 23سنة يا استاذ عمر شفت المنظر والموقف التالى:
مجوعة من الاطفال يبدو عليهم الثراء الشديد وقفوا امام سيارة جميلة قبالة ستوديو تصوير والاطفال ما شاء الله فى غاية السعادة .... وبينهم طفلة فى مثل عمرهم تحاول ان تجاريهم وتشاركهم سعادتهم والجميع فى انتظار خروج العريس والعروسة والطفلة المسكينة فى حال غاية فى السوء رغم اجتهادها او اجتهاد امها حتى تبدو جميلة
المهم بقية الاطفال اصروا على الا يعيروها اى اهتمام رغم قدومها معهم وكانها جاءت غلط .... وانتظرت ماذا سيحدث وكنت مشفق على احاسيسها عند اللحظة التى تدرك هى انهم يتجاهلوها متعمدين
وخرج العريس والعروسة واستعد الركب للتحرك وكل واحد خد مكانة فى السيارة وبقيت المسكينة فى الشارع
والغريب والمحزن ان السيارة تحركت وبدونها كانها ليست معهم والاغرب والاشد حزنا انها فضلت تجرى ورا السيارة وتقولهم انتوا نسيتونى
هم لم ينسوها .... تناسوها
يا استاذ عمر اذا كانت النفس تحمل قدرا من الاسى فلهذا الموقف نصيب كبير له. ما زالت الصورة قائمة وحية لا الوتموت رغم تقادمها فى طىالوجدان وسيقى نصيب من الاسى ما دامت باقية
يخسر الناس الكثير فى رحلة الحياة يمكن تعويضة ولكن الخسارة التى لن تعوض هو فقدان الاحساس بالاخرين
تحياتى ..... مع خالص تقديرى
صبرى

محمد عبد الغفار said...

كلك احساس

ابوجلال المصرى said...

السلام عليكم
الاستاذ الكريم
لفت انتباهى كلامك عن الزمالك وكونك زملاكاوى..
ودا خالانى اتوقف لحظه لأرى ماذا كتب الزميل العزيز والمحبط مثلى من ما يحدث لنادى الزمالك ومن حظ الاهلى الحلو اللى الاسماعيلى اداله على دماغه..
والصراحه كلماتك حلوه اوى وان شاء الله اكون متابع دائم ليك
اخوك ابوجلال المصرى
مشرف بجماعه شعراء العين بالامارات
وشكرا

alnadeem said...

عزيزي جرجس
لخصت وقلت المفيد يا معلم تشكر
---------------------
المواطن المجهول
ياراجل قول كلام غير ده
فيه ألف سبب وسبب يخللي الواحد يشيل الهم في البلد دي
تحياتي
---------------------------
العزيزه عشتار
كلامك مظبوط ميه في الميه
المشكله الحقيقيه هي وبعدين
والمجتمع ده رايح علي فين
ربنا يستر
ألف شكر ليكي ووحشاني بصحيح
سلام
------------------------
زنزانه الشهيره براندا
أشكرك علي مدحك للموضوع
وأحييكي علي روحك الطيبه
الطيبه جدا بقي يا شيخه تلطعي نفسك ساعات عشان مش عايزه تكسري بخاطر الراجل
لأ ده انتي كده تفوقتي عليا بمراحل
سلام يا جميل
------------------------------
الأستاذ جاي
بص يا سيدي الفاضل
المسأله اللي حضرتك بتتكلم فيها دي مسأله شخصيه بحته عموما
وأنا شخصيا مبدأي في مثل هذا النوع من القضايا هو كل واحد حر تماما في علاقته بهذا الموضوع
نظره المجتمع هي نظره متخلفه بالطبع
لكن حضرتك منتظر أيه من مجتمع أصبح لا يقبل مجرد ان بنت تمشي مش محجبه
وبالتالي عليك ان تتفهم هذا المجتمع ولا تنتظر أبدا أن يتفهمك
خالص تقديري
------------------------------
العزيزه رشا
أشكرك علي مدحي لشخصي المتواضع
والطيبين في الدنيا كتير
وهي الدنيا كده
ثنائيات ما فيش واحده فيهم بتعيش من غير التانيه
خير وشر
أبيض واسود
صدق وكدب
حب وكره
وعدي للصبح مش هتخلصي
بس أيا ماكان الوضع لازم نحاول ننتصر للخير جوانا
علي فكره
الموضوع ده معقد جدا
نفس الناس اللي مكن تبقي شريره أو بتعمل الشر بتبقي شخصيات خيره
والعكس
موضوع كبير
ممكن ابقي اكتب فيه حاجه بعدين
تحياتي
---------------------------

alnadeem said...

صديقتي توتا
حمل علي عاتقي أه
بس هعمل ايه يعني في نفسي
ربنا خالقني كده
وما اظنش اني ممكن ابقي حد تاني
سلام يا جميل
------------------------------
محمد خير صديق العمر
أنا أسف يا معلم اني قلبت عليك المواجع
بس مين عارف
رب ضاره نافعه
عارف يا زعيم
المواقف اللي انا ذكرتها دي والحاله النفسيه اللي لقيت نفسي فيها بعدها
هي اللي أكدت لي
إني لسه عايش
------------------------
إسلام الجميل
طبعا ده شيئ متوقع منك لنك من اطيب الناس اللي الواحد عرفهم في حياته
تحياتي يا معلم
--------------------------
العزيز الغالي صاحب الغالي ياسر عوف
شكرا علي مجاملتك
ياريت نشوفك بقي يا ابن الناس
خالص مودتي
-------------------------

alnadeem said...

العزيز ذو النون المصري
كلامك في غايه الأهميه
فعلا يا تري الناس دي بتفكر في أيه
وأي مستقبل ينتظرهم
وحاسين بالدنيا ازاي
شكرا جزيلا علي مداخلتك المؤرثره
------------------------------
عمي صبري
الحكايه اللي انت حكيتها دي زادتني هم الله يكرمك يا سيدي شكرا
عموما انا عارف حساسيتك العاليه ومدرك تماما مدي الأثر الذي تركته بداخلك
تحياتي
--------------------------------
العزيز محمد عبد الغفار
بعض ما عندكم يا جميل
شكرا ليك
-----------
الأستاذ ابوجلال المصري
أشكرك جزيل الشكروأتمني ان نكون اصدقاء وان تمتعنا بأشعارك
خالص مودتي
---------------------------
العزيزه إبيتاف
ربنا ما يجعلنا من الظالمين أبدا
؟
قولي لنفسك يا ست هانم
واحده بتشجع الأهلي لازم تبقي من الظالمين طبعا هههههههه
بدعيلك من كل قلبي يا ستي ان ربنا يكرمك في الامتحانات وتطلعي الأولي ع الجامعه كلها
بالمناسبه انتي بتدرسي أيه؟
تحياتي